Krijgt een miljonair ook een uitkering? Als hij/zij werkeloos is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als hij beantwoord aan de voorwaarden voor het kunnen krijgen van een WW-uitkering: ja, zie de eisen hieronder. Ik ken echter geen miljonairs die in loondienst zijn dus het blijft een beetje een theoretische vraag. De WW is immers een werknemersverzekering. " Om recht te hebben op een WW-uitkering moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: 1. U moet verzekerd zijn voor werkloosheid 2. U moet werkloos zijn 3. U moet direct beschikbaar zijn voor betaald werk 4. U moet voldoen aan de wekeneis 5. U mag niet verwijtbaar werkloos zijn" Toegevoegd na 2 minuten: beantwoord = beantwoordt Overigens: de WW is gemaximeerd. Het is dus niet zo dat een miljonair een uitkering zou krijgen die gebaseerd is op een mogelijk salaris van euro 1 miljoen. Er is immers ook maar tot een bepaald maximum over zijn loon ww-premie afgedragen door de werkgever.

Een werkloosheidsuitkering wel: daarvoor geldt geen vermogenstoets, en daar betaal je ook gewoon premie voor. Voor Bijstand kom je niet in aanmerking als je een vermogen hebt dat hoger is dan 5000-nogwat euro, dus daar zou jouw miljonair niet voor in aanmerking komen. De vraag is alleen of een miljonair WW überhaupt aan zou vragen. Waarom zou je, als je echt genoeg geld hebt? Zo'n uitkering brengt ook nog met zich mee dat je elke week verplicht moet solliciteren, en dat je na een bepaalde tijd verplicht bent om ook werk ver onder je niveau aan te nemen. Als je echt genoeg geld hebt, kun je volgens mij veel beter zonder uitkering zoeken naar werk dat je echt leuk vindt. Een nog grotere vraag zou zijn hoeveel miljonairs er eigenlijk in loondienst werken. Het is natuurlijk niet helemaal ondenkbaar, maar veel zullen het er zeker niet zijn. En een zelfstandige heeft geen recht op WW. Kan zich daar wel apart voor verzekeren, maar dat zal een miljonair vast niet snel doen.

Een WW uitkering wel, uitkering via de bijstand niet, daarvoor zit hij te ver boven het vermogen dat je mag hebben als bijstandsgerechtigde

Werkloosheidsuitkering komt vanuit een verzekering. Dat is iets anders dan bijstand of leefloon. Bij werkloosheidsuitkering krijg je een uitkering als je je bijdrage betaald hebt en aan de voorwaarden voldoet. Ongeacht of je ondertussen miljonair bent of vijftig huizen bezit. Het is je recht. Ik ken zelfstandigen die hun zaak hebben overgelaten met de voorwaarde dat men hen in dienst zou nemen, zolang tot er recht was op werkloosheidsondersteuning. Dit heeft immers ook andere positieve gevolgen, zoals goedkoper ziekenfonds enz...Die zelfstandigen hadden ettelijke miljoenen op hun rekening, maar wat ze deden was perfect legaal. Net zoals een miljonair die zijn ziekteverzekering betaald ook recht heeft op financiêle ondersteuning als hij/zij ziek is. Ik ken ook iemand die verschillende huizen bezit maar ooit 1 dag per week werkte. Voor die ene dag krijgt ze werkloosheidsuitkering en blijft in orde met haar sociale zekerheid zonder meerkost. Ik kan me er ook soms boos om maken dat mensen die het dan écht nodig hebben om zonder aan te geven bij te klussen, zo zwaar gestraft worden en soms hun uitkering verliezen. En zo in diepe armoede geraken. Maar de werkloosheidsverzekering werkt nu eenmaal op die manier, en de wetgeving zou moeten veranderen indien men dit anders wil organiseren. Bij de bijstand of leefloon doen ze WEL een sociaal onderzoek. Hier kan op grond van bezit beslist worden je geen leefloon of bijstand uit te betalen. Het kan gebeuren dat je bv. verplicht wordt eerst je huis te verkopen. Dat is de regel niet maar het gebeurt wel. Alleszins moet je eerst je eigen kapitaal gebruiken. Natuurlijk zijn de sterkeren in onze samenleving wel zo slim dat ze maken dat bezit niet opgespoord kan worden. Daarom is het juist zo onrechtvaardig dat er vooral naar de zwakkeren geschoten wordt. Dit geldt niet enkel voor leefloon maar ook voor andere zaken. Het is natuurlijk een terechte discussie of er niet voor alle vormen van uitkeringen telt, maar zoals gezegd moet het systeem van verzekering dan veranderen. En dit zal ook wel minder gunstige gevolgen hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100