Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan je doen om mensen naar een grote activiteit te krijgen die als doel heeft hen samen te brengen en een signaal te geven naar de overheid?

Ik werk voor mensen die met vergelijkbare problemen kampen. Mijn taak is om die mensen samen te brengen op grote activiteiten. Om er er zo voor te zorgen dat er gezamenlijke signalen gegeven worden a/d overheid over de bestaande problemen.
Plus ondersteun ik een "vaste" bovenlokale groep. (dus met mensen uit verschillende buurten). Geen individuele hulp dus.
Wat merken we?
- onze grote activiteiten hebben nauwelijks succes, al bouwen we er veel leuke activiteiten in
- mensen willen liever dat ik persoonlijk bij hen kom en dat ik hun probleem dan oplos (liefst onmiddellijk). ik ben een soort "mama".
- mensen geloven enkel in "harde" acties zoals petities (die ze dan afgeven aan bv. de burgemeester (die hier niet eens bevoegd is)), persartikels om de overheid de grond in te boren etc. Maar als er een betoging/actie of zo is, komen er minder en minder mensen naartoe.
- mensen houden zich liever bezig met de "vuile stoep van de buurman" (zeker als dit bv. een buitenlander is :)) ipv solidair te zijn met elkaar
- enz.
Gisteren was er zo een grote activiteit met een programma dat de vaste groep grotendeels zelf in elkaar hadden gebokst. Er ging heel veel geld en energie naartoe, maar er kwam nauwelijks volk op af.
Wat wel werkt is bv. gratis eten geven. Of als we iets in de buurten zelf doen, zodat ze zich nauwelijks hoeven te verplaatsen. Maar dit is niet altijd haalbaar, plus bouw je zo geen solidariteit op.
Wat kunnen wij doen zodat onze activiteiten meer succes hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, zo lang je niet duidelijker maakt om wat voor mensen het gaat, is het moeilijk advies geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grote activiteiten zijn blijkbaar niet wat deze groep wil, (kan me daar wel iets bij voorstellen trouwens) het lijkt me logischer om andere wegen te zoeken om je doel te bereiken.
Pieter2011
13 jaar geleden
Overal in de samenleving merk je dat mensen zich niet meer vrijwillig willen inzetten voor een "collectief belang". Alleen als het ze persoonlijk raakt en ze er "zelf beter van worden", heeft men nog wel interesse. En het zijn altijd dezelfde mensen die wel actief zijn. Die trend kun je niet keren. Het enige wat je kunt doen is (zoals je zelf al schrijft) inspelen op wat men wél aantrekkelijk vindt, zoals gratis eten en drinken. Woningcorporaties in Nederland die met hetzelfde probleem zaten, geven aan actieve bewoners tegenwoordig soms een soort "airmiles" weg, waarmee je punten kunt sparen voor gratis producten en diensten. Hier zie je daarvan een voorbeeld: http://www.proliving.nl/content/index.asp?mnu_id=1&id=1
Wat je ook zou kunnen overwegen is bewoners uit verschillende culturen om beurten een maaltijd klaar laten maken uit het land van herkomst. Verder huurde ik vaak patat-, vis- en poffertjeskramen in. Met een bon kon men gratis eten/drinken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het is mij uit je toelichting niet duidelijk of je bent aangesteld om op deze manier voor mensen met problemen te werken, of dat je alleen maar aangesteld bent om voor die mensen iets te doen, en je zelf mag bepalen hoe.

Als dat laatste het geval is, lijkt mij dat je het te goed, te mooi en te structureel aanpakt. We leven niet meer in de jaren '70, en solidariteit betekent tegenwoordig iets anders, of wordt op een andere manier geinterpreteerd.

Lees de krant, en je ziet dat ook bij zeer urgente zaken, zoals protesten tegen verhoging van de pensioenleeftijd, of afschaffing van het "rugzakje", bij manifestaties of demonstraties ook maar een handje vol mensen op komt dagen.

Je schrijft het zeer treffend in je toelichting. Mensen willen dat jij hun problemen oplost "liefst onmiddelijk", en hebben geen zin en tijd voor allerlei omwegen of een langdurige structurele aanpak. M.i. moet je het omdraaien. Jij moet niet gaan smeken of die mensen nou eindelijk eens op een grootschalige manifestatie willen komen, maar mensen moeten jou vragen of je hun problemen op wilt lossen. Dat is een veel beter uitgangspunt, en de kans dat het daarna eens wat grootschaliger kan worden aangepakt, wordt daarmee groter. Mensen weten dan wat je voor hun kan betekenen.

Probeer je eens in die groepen mensen te verplaatsen. Als jij enorme last hebt van hangjongeren voor je deur, dan heb je geen zin om daar allerlei acties, demonstraties, etentjes, feestjes en allerlei andere samenkomsten voor te gaan organiseren. Je wilt dan alleen maar een aanspreekpunt, en je wilt dat het probleem wordt opgelost.

Ga eerst problemen oplossen voor mensen persoonlijk. Je leert dan mensen kennen, en je krijgt vertrouwen. Dat is een prima basis om de problemen daarna eens wat grootschaliger aan te gaan pakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Frans duits of tarkan inhuren die komt optreden ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing