Onder sociaal psychologische termen wordt verstaan de termen verstaan die men gebruikt in de sociale psychologie.
De sociale psychologie is een wetenschappelijke studie van de gevoelens, gedachten en gedragingen in sociale situaties. Sociale psychologen willen begrijpen hoe individuen zich gedragen in relatie tot anderen in sociale situaties en waarom ze zich wellicht anders gedragen.
Zomaar een greep van de termen die gebruikt worden in de sociale psychologie zijn onder andere: stereotypen, zelfperceptie, heuristieken, fundamentele attributie fout en theory of mind.