Wat is typisch Nederlands?

Of: is van de diepste oorsprong Nederlands, bedacht door Nederlanders, en door iedereen geaccepteerd als iets Nederlands? En geld dit voor alle landen, dat die iets hebben wat hen nationaal kenmerkt?
Inspiratiebron: Prana

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Vechten tegen de Noordzee. Ons land is letterlijk opgebouwd op de zeebodem. Dit land is gewonnen op de zee. Het gevecht om dit te behouden is typische Nederlands...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

klompen zijn toch typisch nederlands volgens mij
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het model en bepaalde tradities eromheen, misschien, maar op zich is het fabriceren van schoeisel door een stuk hout uit te hollen iets dat op veel meer plaatsen gebeurde en gebeurt. In Europa van Schotland tot Litouwen en van Spanje tot Zweden. Wel is het zo dat de Koreaanse klomp is ontstaan uit de Nederlandse klomp, alleen dan van bamboe. Komt doordat Hendrik Hamel schipbreuk heeft geleden op Cheju :)
Dat wij zoveel stamppotten kunnen maken,van alle groente soorten die we hebben,met een lekkere jus erbij.
in veel landen zie ik die groentes ook ,maar stamppot,en de jus nee kennen ze niet.
en als je een pan zuurkool maakt daar kun je met een gezin ruim van eten,en het is ook nog eens helemaal niet duur,en nog lekker ook.
wat dat betreft zijn wij hollanders toch wel vindingrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drugsbeleid, euthanasie, homohuwelijk, dit zijn allemaal Nederlandse initiatieven die later door meer en meer landen overgenomen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen voor zichzelf betalen.

"going dutch"
"dutch treat"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid is typisch Nederlands. Vrijheid van Godsdienst was hier al een streven in de 16e eeuw en daarmee liep Nederland weer eens voorop. Geen enkel land is zo vrij als Nederland. Amerika is ook het land van de vrijheid, maar daar blijft de vrijheid een eeuwige droom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijheid geeft conflicten en onvrijheid ook. Maar vooral onvrijheid geeft conflicten. Regels en grenzen, repressie en geweld, daar gaan bijna alle conflicten over. "Je krijgt van mij de vrijheid, de vrijheid om je eigen leven te leven, de vrijheid om te denken, te voelen en te bestaan. Waar zijn de conflicten?
Onze vele soorten brood
Beschuit met muisjes
De vele soorten broodbeleg
Vla
Pannekoeken als avondeten
Stamppotten
Haring
Jenever
Drop als snoep
Stroopwafels
Frikandellen
Kroketten

Als je dit een boeiend onderwerp vindt dan zou ik je het boek 'Dutch delight' aan willen raden, is in het engels maar ontzettend leuk om te lezen. Is verkrijgbaar via NlStore.nl en Bol.com enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het woord apartheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is zuidafrikaans
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee echt nederlands
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apartheid was het officiële systeem van rassensegregatie dat tussen 1948 en 1990 in het huidige Namibië en Zuid-Afrika in werking was. Het is een Afrikaans woord (die het woord weer uit het Nederlands hebben) en is als leenwoord in bijna elke andere taal onvertaald opgenomen.
digitalisering

Toegevoegd na 1 minuut:
computer- en digitale spelletjes verzinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze oer oud Hollandse molens die vroeger werden gebruikt voor bemaling opdat ons land niet onder water zou lopen. Zie de volgende link van Google.

http://images.google.nl/images?sourceid=navclient&hl=nl&rlz=1T4GGLR_nlNL266NL266&q=molens+kinderdijk&um=1&ie=UTF-8&ei=_t4cS8PGB6bajQf6lv2BBA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCIQsAQwAw
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even een lijstje opgesomt van wat ik denk dat echt typisch hollands is! :)

Klompen
Hutspot
Dijken
Molens
Vlak landschap
Kroket
Snert
Boerenkool met worst
Het kaasmeisje
Lange mensen (Nederlanders zijn zo'n beetje de langste mensen)
De ''G'' (In andere talen wordt die zelden zo hard uitgesproken als hier)
De rood-wit-blauwe vlak met oranje wimpel
Tulpen en andere bloemenbollen
Het dogen van softdrugs
Het delfs blauw
Haring en wittebrood (leids ontzet)
Sinterklaas en zwarte piet
Pepernoten etc.
Het draai orgel
De nederlandse schilders
11 steden tocht
Koek en zoopie (bij het schaatsen)
Stampot
Onze bekende kazen
Onze bekende bieren
Fietsen (Nederland is een echt fietsland)
De wallen
Haven van Rotterdam
Flevoland en de afsluitdijk
Het keukenhof
Madurodam
Het koningshuis

Meer kan ik zo even niet bedenken! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die MarieAnne;

Koekje in de koffie dopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vlaming die nederland bewondert en verguist : het nuchtere is wel het voornaamste kenmerk in tegenstelling tot onze breugeliaanse manier van leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeuwenlang bestond ons land uit hardwerkende boeren en vissers. Zij zorgden voor echt Hollandse gerechten als stampot en klapstuk. Sudderlapjes, draadjesvlees of een gebakken schol of krabbetje behoorden tot het wekelijkse menu. Ook pannenkoeken, poffertjes en oliebollen zijn echt Hollands. En wat te denken van typisch Hollandse winterlekkernijen zoals speculaas, marsepein en krentenbrood met spijs? Elke streek in Nederland heeft zo zijn eigen variatie in koek, brood en ander lekkers. Als er in de winter kan worden geschaatst, vind je nog steeds koek-en-zopietenten op het ijs. Men verkoopt er warme chocolademelk met koek. Nederlandse kinderen eten graag hagelslag en pindakaas op hun brood. Ook dat zijn typisch Nederlandse producten die je in het buitenland niet zult vinden. Net zoals typisch Hollands snoepgoed: drop, spekken, kaneelstokken en suikerspinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kijk is nog 27 meningen

http://www.goeievraag.nl/vraag/klompen-molens-tulpen-typisch-nederlands.21565
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
broodje haring
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een dier wel voor elk land symbool staat en dat typisch iets voor het land is. Zo de leeuw van Nederland en met andere landen andere dieren.

Per provincie zijn er meer typische dingen.

Meeste zullen zeggen 'Maar molens, klompen en kaas zijn toch typisch Nederlands?'. Maar dit komt meer uit het westen van Nederland, oftewel de provincie ; Noord-Holland.