Peter R. de Vries heeft geen enkele moordzaak opgelost. Dat kan ook niet anders, want het oplossen van moordzaken is het exclusieve terrein van politie en justitie.

Wat hij wèl heeft gedaan, is allerlei feiten boven water krijgen die niet bekend waren, en daar konden de bevoegde instanties weer hun voordeel mee doen. Ook heeft hij de publieke opinie beinvloed over allerlei zaken, en zijn er zaken geweest die door zijn toedoen zijn opgelost. (Puttense moordzaak). Hij werkte bijna altijd samen met justitie, en als dat niet naar zijn zin verliep, riep hij soms de hulp in van de rechter.

En dan zijn er ook nog genoeg zaken, waarbij Peter R. de Vries vindt dat hij wel iets heeft "opgelost", maar waar echte bewijzen (nog) ontbreken. Als b.v. straks toch de dader van de moord op Marianne Vaatstra wordt gevonden door een grootschalig DNA-onderzoek, dan heeft hij die zaak niet opgelost, maar kun je wel stellen dat die zaak niet was opgelost, als hij er geen aandacht aan had besteed.