Is het gepast om met deze temparaturen (+28 graden celcius) in een driekwartsbroek naar een sollicitatiegesprek toe te gaan?

Ik moet 15km fietsen om er te komen. Daarna het gesprek van hooguit een half uurtje. (gaat om een functie waar ik al voor ben aangenomen, dit gesprek is voor de formaliteiten)

Ik zit er zelf aan te denken om gewoon een lange broek aan te doen, maar met deze temperaturen is dat eigenlijk gewoon te warm.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt alvast voor de (nu al vele) reacties.

Het gaat om een stichting waar ik al vrijwilligerswerk doe.
Ik ga activiteiten aanbieden aan een groep verstandelijk gehandicapten in informele sfeer en hiervoor moet ik nog "even'' op gesprek komen.

Toegevoegd na 1 dag:
Met lange broek heen gegaan en AANGENOMEN!!!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Voor de duidelijkheid: ik doe daar vrijwilligerswerk, maas ben nu daar naast aangenomen voor betaald werk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een drie kwart broek ! lijkt mij niks mee . Een korte broek is iets anders dat kan net niet ,in de meeste gevallen . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een baas die jou beoordeelt op je broek in plaats van op je kwaliteiten is het niet waard om voor te werken. (OK, beetje kort door de bocht)
bamibal
11 jaar geleden
"Beetje" kort door de bocht??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na je toevoeging: zeker doen! Jammer dat je dat niet meteen erbij vermeldde.
constant
11 jaar geleden
lees maar eens een boekje (of tips) over etiquette
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Proficiat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gefeliciteerd, mijnheer lange broek!
Kristal
11 jaar geleden
Gefeliciteerd, goed dat je óók door middel van gepaste kleding liet zien dit vrijwilligerswerk serieus te nemen.
Want daar schort het soms aan.
Toppie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat niet om vrijwilligerswerk :)
Kristal
11 jaar geleden
Oh ja! Sorry Niels, niet goed gelezen. Fijn voor je man, die baan!

Het beste antwoord

Erheen fietsen in korte broek, even snel op de wc omkleden voor een lange linnen broek (dat ademt en staat wat netter).
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
De praktische benadering!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ DE oplossing!

Andere antwoorden (11)

Als je al bent aangenomen en het is een nette 3 kwart broek zie ik gee probleem. Maar het hang ook af van wat voor soort werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het ligt er aan wat voor bedrijf het is.
Is het een formeel bedrijf waar de werknemers in pak of zo moeten komen, of lopen de medewerkers er ook informeel bij. Het zou dus goed zijn om je in te lezen in het bedrijf waar je gaat solliciteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee,dat is niet verstandig. Als het een contract volgens burgerlijk recht betreft,dan heb je een proeftijd van 2 maanden waarbinnen de werkgever (en jij) zondermeer het contract kunnen beeindigen.
Tref je straks iemand met aversie tegen jouw 3/4 broek, dan start je al met een achterstand. Even doorbijten dus,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@minkukel, dan trek jij toch gewoon wel een korte broek aan bij je sollicitatie.
Het hangt erg van de functie af. Wanneer het om een formaliteit gaat, kun je al wat informeler naar het gesprek toe gaan, en gewoon kleden hoe jij je lekker voelt.

Maar als je voor bijvoorbeeld bankmedewerker hebt gesolliciteerd, dan kun je er op nagaan dat dergelijke kleding niet echt geaccepteerd wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Algemene stelregel is dat je toch ongeveer houd aan de (ongeschreven) kledingvoorschriften van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij veel bedrijven is een korte broek absoluut uit den boze. Ik heb het meegemaakt dat collega's naar huis gestuurd werden om zich om te kleden.

Omdat je waarschijnlijk nog niet hoe de cultuur op je nieuwe werk is, zou ik geen enkel risico nemen, en gewoon een lange broek aantrekken. Probeer anders even een lift te regelen, zodat je niet oververhit aankomt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zou jammer zijn om meteen al te beginnen met een slechte indruk.

Bovendien zijn er veel mensen die vinden dat een driekwartbroek bij mannen überhaupt geen gezicht is.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha :) Die laatste zin.
Die mensen die vinden dat het sowieso geen gezicht is moeten de andere kant maar op kijken. "wij mannen" gaan niet in een lange broek lopen omdat anderen het eventueel niet mooi vinden. Stel je voor zeg, 31 graden en een lange broek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard Panteao, maar op je vrije woensdag middag als je gaat winkelen bijvoorbeeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben met Pantao eens!
Maar mijn favoriete blijft die van Ritsuka
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry: "PantEao" :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O? Hoe dan ook, je kunt er wel wat aan aflezen. Bijvoorbeeld of iemand het de moeite waard vindt zich netjes te kleden voor een gesprek, of voor een bezoek, voor een speciale gelegenheid (bruiloft, crematie e.d.) Er spreekt respect uit, of juist niet.
bamibal
11 jaar geleden
@katoen: zo is het maar net.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het hartgrondig eens met je antwoord, vooral met de laatste zin ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Panteao: Inderdaad. De juiste kleding kan juist warmte tegenhouden. Waarom denkt men anders dat mensen in de woestijn zich juist in kleding hullen die 't gehele lichaam bedekt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol ik werk in een kledingzaak en ik kan zeggen dat als er iets belangrijk is voor het zelfvertouwen van een persoon ( in iedergeval een vrouw ) dan is het kleding. En geloof me daar word je op beoordeeld. Wat naar mijn idee ook normaal is. Dat zegt namelijk heel veel over iemand.
Kristal
11 jaar geleden
Met je eens Katoen.
Net zoals een diepe decolleté of minirok je eigen geloofwaardigheid naar beneden haalt, ben ik ervan overtuigd dat een driekwartbroek voor een heer niet staat bij een sollicitatiegesprek.

Wat is solliciteren ? Jezelf 'verkopen' , ernstig zijn en kunnen overtuigen dat jij een meerwaarde zal kunnen zijn voor het bedrijf.
Een driekwartbroek straalt naar mijn gevoel weinig ernst uit (al ben ik ervan overtuigd dat jij dat wél hebt anders zou je de vraag niet stellen).

Speel de grote-mensen-show nu even gewoon mee en presenteer je netjes en volwassen. Een bezwete lange pantalon scoort volgens mij beter als een bezwete bermuda.

Verder is aangepast schoeisel ook niet van ondergeschikt belang. Daar wordt meer naar gekeken dan je denkt.
En nette, glimmende schoenen lijken mij nogal belachelijk onder een driekwartbroek.
Of overweeg je om jezelf te presenteren in sportschoenen?

Ga nu maar gewoon voor een broek. Neem een donkere kleur, dan staat verfijnd en daar zie je minder zweetvlekken en kreuken in.

Succes alvast !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je functie (binnen je werk) is iets veranderd. Dit is een gesprek met leidinggevende over de veranderde functie. Je bent al aangenomen. Dit is geen sollicitatiegesprek. Ik zou daarom net zo naar je werk gaan zoals je altijd bent gekleed, of zoals de rest er ook bijloopt op een gewone werkdag. Zou je met dit weer een korte broek en t-shirt aandoen, dan doe je dat.

Daarnaast is het vrijwilligerswerk wat je zoals je zelf aangeeft, in informele sfeer aanbiedt. Dus voor de werkzaamheden zelf hoef je ook geen nette kleding aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie het als een echte sollicitatie waarbij nu de puntjes op de i gezet gaan worden, alle in en out,s worden doorgenomen inclusief een rondleiding door het bedrijf.

U kunt in uw wielren outfit naar het bedrijf toe fietsen,
gepakt en gezakt met een regenpak en nette kleding,
bij aankomst u excuseren om u even te verfrissen en om te kleden, dan maakt u de beste indruk.

En in het pand zal het niet zo warm zijn als buiten.
Na het verlaten van het pand staat het u vrij om uw geliefde driekwartbroek aan te trekken, maar u zal niet in aanzien stijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien het soort werk en de soort functie lijkt een driekwart broek acceptabel.
Toch zou ik voor een lange broek gaan, en bovendien wat extra tijd nemen om niet al te bezweet aan te komen.
Eventueel kun je ter plaatse, als de gelegenheid er is, je even verfrissen/omkleden.

Als je het bedrijf kent, kun je misschien ook inschatten hoe zij er bijlopen. Als er een secretariaat of receptie is kun je die gewoon bellen om te vragen of het gepast is.
(Op het secretariaat kijken ze van geen enkele vraag op...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon niet doen, ook al zal het wel kunnen.
Niet doen.
Dit soort kleding straalt een bepaalde nonchalance of boodschap uit.
Iets wat in mijn opinie niet past bij een dergelijk gesprek.

Net als sandalen...........not done....

Trouwens,
succes en veel sterkte met je groep.
Onderschat het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet doen. De eerste indruk bij een sollicitatie is meestal bepalend. Als je gewoon een nette lange broek aantrekt is die indruk meteen al een stuk beter. Daarbij hebben de meeste 3/4 broeken voor mannen een pasvorm als een aardappelzak. Als je het vervelend vind om met een lange broek aan te fietsen, neem dan desnoods voor één keer het OV.
Je kunt later altijd nog bekijken hoe de cultuur is bij het bedrijf waar je gaat solliciteren. Als blijkt dat 3/4 broeken daar normaal zijn kun je die gerust aandoen naar het werk. In het geval dat ze "not done" zijn zul je jezelf gelukkig prijzen dat je hem niet aanhad bij je sollicitatie.