Wie is er verantwoordelijk voor een luchtaanval van het Nederlandse leger?

Stel, het Nederlandse leger krijgt de opdracht een luchtaanval op bijvoorbeeld Antwerpen uit te voeren. Wie is daar dan verantwoordelijk voor? De minister van Defensie? Een generaal in het leger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij een aanval van zo'n grote omvang word er besproken tussen de regering, Commandant der Strijdkrachten en de politieke leider van defensie de minister van defensie. Mocht er dan dus zo'n grote aanval worden gedaan en het gaat dus volkomen verkeerd dan zal er worden gekeken wie de opdracht uiteindelijk heeft gegeven om deze aanval door te zetten.

Hoe word zo'n opdracht gegeven. Mocht er een situatie ontstaan waardoor dit de enige optie is dan zal de minister van defensie samen met het kabinet kijken wat er moet gebeuren. Mochten ook hun alleen bij deze optie uitkomen dan zal de regering met als leider de minister-president de opdracht geven aan de Commandant der Strijdkrachten om met zijn staf de zogenaamde defensiestaf een plan van aanpak op te stellen. Hierin zitten onder andere het geschatte aantal doden, gewonden en schade. Hun sturen dit plan terug naar de regering. Hun beslissen dan of ze het plan willen doorzetten. Mocht dit echt gebeuren dan kan alleen de Koning(in) der Nederlanden dit plan nog tegenhouden. Die zit altijd in de regering en heeft de macht om dit tegen te houden. Mocht dus het hele plan zijn goed gekeurd dan gaat het terug naar de Commandant der Strijdkrachten en die zal het dan weer ten uitvoer gaan brengen.

Mocht de regering er na afloop van de aanval achterkomen dat de aanval volledig is misgegaan dan zal de Minister-President kamervragen gaan krijgen. Die is uiteindelijk verantwoordelijk voor het hele plan en zal dus altijd verantwoordelijk woorden gehouden voor het feit dat hij de aanval heeft goed gekeurd. Waarschijnlijk zal deze zich dan voor het hoge gerechtshof moeten verantwoorden en mocht deze beslissen dat het zijn schuld is dat dit is misgegaan dan zal hij worden veroordeeld als oorlogmisdadiger. Mocht de fout niet bij hem liggen dan word er uitgezocht waar het is misgegaan. Aangezien een fout al in de apparatuur kan liggen kan dus zelfs de monteur veroordeeld worden omdat hij de fout heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De minister van Defensie zal hier opdracht/toestemming voor geven en is verantwoordelijk. Als het misgaat kan ook de desbetreffende generaal verantwoordelijk worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Degene die het beluit vormt om de aanval te plegen. Dit is het kabinet in dit geval.
Wanneer het fout loopt, dan kan het nooit (echt nooit) aan het kabinet liggen. Dan is het iemand uit het leger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goed om even een paar elementen te onderscheiden.
Eerst politieke en strafrechtelijke verantwoordelijkheid.

De politieke verantwoordelijkheid voor het optreden van het leger ligt bij de Minister van Defensie en uiteindelijk bij de regering. De strafrechtelijke verantwoordelijkheid ligt bij de militair die feitelijk optreedt, ongeacht de rang, en bij de militair die opdracht geeft, maar kan ook liggen bij de regering, als die opdracht heeft gegeven voor het plegen van misdrijven.

Verder: politieke verantwoordelijkheid moet niet verward worden met "moeten aftreden". Een minister is verantwoordelijk voor zijn beleid en voor het optreden van iedereen die hiërarchisch aan hem ondergeschikt is, zoals in dit voorbeeld het leger. Dat hij verantwoordelijk is, betekent dat hij de Tweede en Eerste Kamer gevraagd en ongevraagd informatie moet geven, en dat hij zich heeft te verantwoorden.
Dat hij verantwoordelijk is voor het handelen van anderen (ambtenaren, militairen) betekent nog niet dat hij bij de fout van een ondergeschikte zelf hangt. De vraag of een minister ook daadwerkelijk moet aftreden is een politieke vraag, waarbij het er onder meer om gaat of de minister voldoende leiding heeft gegeven in het algemeen - niet of hij iedere fout heeft kunnen voorkomen, want dat kan niet.

Een militair die in de oorlog een misdrijf pleegt, verschijnt voor de militaire kamer van de strafrechter. Een minister die een ambtsmisdrijf pleegt, verschijnt voor de Hoge Raad, volgens een speciale procedure die door de Tweede Kamer in gang wordt gezet. Die procedure is nog nooit toegepast.

Een minister die een oorlogsmisdrijf pleegt, kan in principe verschijnen voor het Internationaal Strafhof. Alleen is wel het uitgangspunt dat een land de berechting van oorlogsmisdrijven zelf ter hand neemt; het Strafhof is alleen aanvullend: als het land het zelf niet goed of niet serieus doet.