Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen "geen geloof" en "atheïsme/atheïst"?

Volgens mij betekent dit dat atheïsten er van overtuigd zijn dat er geen God bestaat en mensen die geen geloof hebben, weten niet zeker of er een God is.. :-$ Zoiets? :-)

Toegevoegd na 10 minuten:
Ooit moest ik ergens invullen of wat mijn religie is. Toen zag ik naast de bestaande religies, de bovenstaande opties.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, correctie: Ooit moest ik ergens invullen wat mijn religie is. Toen zag ik naast de bestaande religies, de bovenstaande opties, waaruit men kon kiezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was dan bij een zeer vooruitstrevende, moderne instelling. Vaak is ' atheïsme' geen optie, en mag je alleen invullen ' geen' . Nog erger is het ontbreken van de keuzemogelijkheid 'humanisme' in het rijtje -die vaak wel maar niet altijd overlap heeft met een van de twee, en wel degelijk een volwaardige levensbeschouwing is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha. Nee, het was voor school. We kregen het vak filosofie. En aan de hand van de "formulieren", werd er over gefilosofeerd/gediscussieerd (?).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Klopt.
Iemand die geen specifiek geloof aanhangt, kan nog wel van alles geloven, of dat nu in iets Goddelijks is, het Universum of Aliens die de mens op aarde hebben 'gekweekt ', allemaal vormen van al dan niet religieus geloof.

Een atheïst is niet zozeer alleen iemand die zelf niet gelooft, maar heeft in de regel ook problemen met de grote rol die religies spelen in de samenleving.

Op dit moment is het zelfs zo dat je als atheïst in bijvoorbeeld de Verenigde Staten erger wordt gediscrimineerd / lager op de tolerantie-ladder staat dan, pakweg, kleurlingen, homo's en vrouwen. Niet dat die mensen minderwaardig zouden zijn natuurlijk, maar helaas wordt daar binnen veel religies met name wel degelijk zo over gedacht. En juist OMDAT het religies zijn, moet je er OOK nog respect voor hebben......

Geen wonder dat ' atheisten' de grootste ' vijanden' van zo ongeveer elke religie zijn. Nog liever een FOUT geloof, dan geen geloof of geloof in de rede. Dat ligt zelfs in deze verlichte 21e eeuw nog buitengewoon gevoelig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant! Wat ik wel vreemd vind is dat atheisten de grootste vijanden van zo ongeveer elke religie zijn. Dit omdat het geen 'groep' is, ze komen niet samen op zondagochtend of hebben gebouwen. Moeilijk om je pijlen op te richten. Ook gezien het feit dat bijna alle oorlogen of om geld/middelen of om godsdienst draaien en er weinig oorlogen waren waar een geloof streed tegen atheïsten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Het feit dat de meeste atheïsten bij uitstek mensen zijn die zelf nadenken en zelf beslissen heel hoog in het vaandel hebben staan, zijn ze eigenlijk niet georganiseerd. Ze kennen ook geen dogma's of regels, en hoewel de meesten zich humanist noemen, zijn ze niet altijd bereid zich aan te sluiten bij humanistische groeperingen, omdat die weer niet per definitie gelovigen uitsluiten. Dat maakt het enerzijds een lastige ' vijand' om je op te richten, maar anderzijds maakt het ze ook zwak om echt een vuist te maken tegen de kwalijke uitwassen van religie. Tegen een gedachtegoed dat niet georganiseerd is, HOEF je ook eigenlijk geen oorlog te voeren, omdat ze geen echte bedreiging vormen en zelf niet strijden voor een waandenkbeeld dat te vuur en te zwaard verdedigd moet worden. Waar je nog het beste op kunt hopen is dat ze functioneren als een soort ' sluipmoordenaar' door zuiver op basis van rede en redelijkheid en een intrinsieke moraal langzaam maar zeker de noodzaak van georgniseerde religie zullen opheffen. In de praktijk is dan ook de grootste ' vijand' van het atheïsme niet eens zozeer het fenomeen 'geloof' - want buiten de georganiseerde machtsvorm staat dat iedereen vrij natuurlijk; je kunt mensen leren zelf te denken, maar je kunt het ze niet verplichten- maar het egoïsme en hedonisme van mensen die geen geloof meer aanhangen, maar niet over voldoende moraal beschikken om aan meer dan alleen zichzelf en hun eigen genot in het hier en nu te denken. Die mensen worden nog wel eens op één hoop gegooid met atheïsten, zeker in het tamelijk seculiere Nederland, maar zijn dat beslist niet altijd. Dat zijn vooral mensen die uberhaupt op levensbeschouwelijk vlak weinig hersencellen versleten hebben. Het wordt ze met de paplepel niet meer ingegoten, maar ze gaan ook niet zelf op zoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook lid van de
group for the a-religious on Ravelry: Atheist & Agnostic Crafters?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ; wist eerlijk gezegd niet dat die bestond en heb er ook nooit op gezocht. \Ga ze meteen eens opzoeken....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, dat wordt nog kiezen, tussen de Atheist & Agnostic Crafters, I Believe in Knitting, Yarn Addicts Beyond Belief, Secular Support, en Dawkins Army. Alle lokale en Joodse groepen vallen voor mij natuurlijk af...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, dit doet me ZO denken aan de aflevering van South Park waarbij de verschillende atheistische splinterbewegingen oorlog met elkaar voeren! Hup, pak op die breinaalden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat is hier beslist niet het geval, hoor.
Ik denk dat je wel kunt stellen dat atheïsten tot de minst oorlogzuchtige mensen behoren. Wel roepen ze heel veel agressie OP, vooral als mensen geconfronteerd worden met zelfs maar de mogelijkheid dat hun overtuiging een waanidee is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry dat ik nu pas jouw antwoord als beste antwoord kies! Ik was al heel lang niet meer op GV geweest. Gr. Pochahontas.

Andere antwoorden (2)

Atheïsme is dat je zegt dat er geen god bestaat en dus een beetje hetzelfde als geen geloof. Als je zegt dat je niet kan weten of er een god bestaat ben je een acognost.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen geloof hebt is het logisch dat je ook niet in god(en) gelooft
Cryofiel
13 jaar geleden
Heet die 'acognost' geen 'agnost'? Of heb ik altijd een paar letters over het hoofd gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
og een paar letters ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet inderdaad agnost zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, sorry daarvoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zupami: nee hoor, er zijn heel veel mensen die niet bij een geloof horen, maar wel geloven in 'iets'. En daar willen atheisten ook niet mee geassocieerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan heb je toch wel "een geloof"?
atheistme is ook een geloof: namelijk het geloof dat er er geen God is.

geen geloof bestaat dus niet, je gelooft immers ergens wel of niet in , in beide gevallen geloof je een theorie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Atheïsme is per definitie een gebrek aan geloof. Dus de stellingname dat atheïsme op zich gebaseerd is op een geloofspositie is niet waar. Hoewel er veel verschillende soorten atheïsten zijn (zoals hierboven al werd beschreven) hebben alle atheïsten één ding gemeen: ze verwerpen de theïstische stelling dat er een God bestaat (en dat die God aanwezig is in onze levens en deze beïnvloedt). Zelfs de wikipediapagina over atheïsme opent met deze uitleg: https://en.wikipedia.org/wiki/Atheism Atheïsten kunnen er op alle maatschappelijk en sociaal vlak talloze geloofsposities op nahouden, maar stellen dat 'op een theïstische wijze geloven in God' en 'het verwerpen van theïsme' op dezelfde manier geloofsposities zijn is eenvoudigweg absurd. De eerste stelling maakt een claim over de natuurlijke wereld (het bestaan van God), de tweede stelling verwerpt de eerste, zonder er per definitie verder op in te gaan. Het bestaan van God niet accepteren omdat er onvoldoende bewijs voor is is niet hetzelfde als geloven dat God niet bestaat. Via deze logica kunnen er bv. dus ook agnostische atheïsten bestaan. Zij verwerpen de stelling dat er een God bestaat, maar nemen voor de rest geen aperte positie in wegens te weinig bewijs. Met andere woorden: ik verwerp het bestaan van God, maar kan niet bewijzen dat hij niet bestaat.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing