Waarom dragen schotten een rok(kilt) ?Het is daar in schotland toch meestal koud?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg dan ook even uit waarom die moslims dan in een jurk rond lopen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja; Ik kan van een woestijn een stuk beter snappen dat je luchtige kleding wil hebben. Schotland is een tikkeltje kouder... en natter.. en meer muggen...

Het beste antwoord

de schotten waren een volk van herders en jagers en liepen hele dagen door de vochtige velden en landerijeen waarbij ze ook vaak beekjes en dergelijke moesten oversteken,en in plaats van een broek steeds aan en yuit te trekken droegen ze een kilt die ze desgewenst omhooh konden houden waardoor ze de kleding droog hielden en het relatief behaaglijk hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Schotse kilt
De eenvoudigste kilt bestaat uit een recht stuk textiel, vanouds geweven wol. Dit wordt hoog om het lichaam gewikkeld, waarna een riem om het middel wordt gedaan en vervolgens het deel dat om de borst zit over de riem wordt geslagen.

Deze eenvoudige kilt had zo zijn voordelen, omdat hij op verschillende manieren gedragen kon worden. Het bovenste deel kon over de schouder geslagen worden en als cape dienen. Ook was hij erg geschikt om er mee in de open lucht te slapen, en kon hij dienen als een soort geïmproviseerd schild tijdens gevechten, door de niet gebruikte stof om de linkerarm te wikkelen. Het doek kon echter ook tijdens gevechten van man tot man in de weg zitten en vaak gooide men ze af, om vervolgens na de strijd de kilt weer op te zoeken.

Deze kilt werd ook wel filleadh mor genoemd (grote kilt). De moderne kilt, ook wel fillead beag (kleine kilt) of philabeg genoemd werd waarschijnlijk in het leven geroepen voor arbeiders zodat deze zich vrijer konden bewegen.

Vóórop de kilt hoort een tasje te worden gedragen, de zogeheten sporran, en de sgian dubh, een kleine dolk die men in de kous steekt. Draagt men de kilt casual dan horen de kousen afgestroopt te zijn. Maar draagt men de kilt bij een gala of andere gelegenheid, dan dienen de kousen opgetrokken te zijn. De kilt die voor dagelijks gebruik is bedoeld, is van wol en heeft een soort plissé-plooien opzij en achter, maar niet aan de voorkant. De kilt is altijd "geruit", of in een patroon (tartan), afhankelijk van de clan, of een anoniem of algemeen Schots patroon, maar dit is niet traditioneel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de uitgebreide omschrijving van mariejose.
Voor wat betreft de kou. Zo'n rok is warmer dan je denk en ze dragen natuurlijk ook kniekousen.
Verder denk ik dat de rokken wel erg makkelijk zijn als je tijdens een gevecht (dat is toch waar ze in eerste instantie voor bedoeld werden, als gevechtstenue) even een behoefte moet doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste Schotten dragen gewoon een warme broek en een trui hoor ; wij lopen hier ook niet meer allemaal in klederdracht en klompen. De kilt is traditionele kledij, en folklore verhoudt zich niet altijd evenredig met het klimaat. Bovendien is de oorspronkelijke kilt minimaal knielang, en in combinatie met lange warme kousen is dat in de winter best te doen.

Traditioneel hoor je geen ondergoed te dragen onder een kilt, alleen tijdens sporten en dansen. (Dan juist weer wel). Ook in de winter. Speciaal daarvoor is tenslotte de 'wille warmer' uitgevonden ! Dat patroon is dan ook al zo oud als de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
willy warmer, leuk ding +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo oud als de wereld? Zou oud zijn de Schottenop geen stukken na....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schotse garde draagt er inderdaad niets onder. Ik was bij de overdracht van Hong Kong aan China en bij de overdracht van de vlag, stak er een klein windje op. Voor het eerst in al die 100 jaren konder de mensen zien dat het gerucht waar was. De gard kon de britse vlag niet even loslaten om zijn kilt naar beneden te doen. De kranten smulden de volgende dag van de foto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@HansV: wel een beetje oversized. Meer om het ego op te krikken.
ik ben 4 maanden in schotland geweest was erg leuk en natuurlijk heb ik ook een kilt gekocht en op maat laten maken voor mij. en ik dacht eerst ook dat lijkt me koud maar dat viel me heel erg mee. *meisjes in schotland vinden een kilt sexy* teminste dat maakte ik mee :P behalve dat het is ook een deel traditie en niet iedere schot loopt er mee, maar wel wat. ook als ze daar gaan trouwen doen de mannen een kilt aan. en god bless je hebt kniekousen aan, anders was het nogal koud ja.