Wat is pensioen precies? En wat betekent dit voor de 17 jarige jongeren van nu?

Ik wil graag meer informatie over de pijlers. Stel dat een 17-jarige jongere werkt, moet hij dan pensioenpremie betalen in de tweede pijler? Hoeveel invloed heeft een 17-jarige sowieso op zijn latere pensioen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Een pensioen bouw je normaal gesproken op vanaf je 25ste binnen een bedrijf (1e pijler). Dit betekend niet dat je niet zelf eerder kan beginnen hiermee (eigen bijdrage is 2e pijler). Alleen zul je in dit geval meestal zelf een pensioen fonds en dergelijke moeten zoeken.

Overigens heeft een 17-jarige ontzettend veel invloed op zijn pensioen omdat nog niets vast ligt.

Wat het betekend voor 17-jarige is opbouw voor de toekomst. Dus hetzelfde als voor een 27, 37 en 47 jarige. Alleen is het nog verder weg, dus kun je meer pensioen opbouwen en meer geld te besteden hebben wanneer je met pensioen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuwe pensioenwet! Je bouwt pensioen op vanaf je 21e!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed plan! (; Zelf ben ik al boven de 21 dus heb ik die wijziging even gemist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer te besteden,wanneer je met pensioen gaat.
Zeker verstandig,maar ik denk dat tegen die tijd de regering wel weer wat nieuws verzonnen heeft ,om je van dat geld af te helpen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dat klopt niet beemertje. Ik werk in de sector zorg en welzijn (pggm) en daar wordt al vanaf je 15e pensioen opgebouwd. Het ABP (grootste pensioenfonds in nederland) kent geen enkele leeftijdsbeperking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit zelf in de collectieve pensioensector, dus niet voor Bedrijfspensioenfondsen, deze beginnen pas met premies vanaf 21.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aha sorry dat is een uitzondering die ik niet in de gaten had....
In de moderne samenleving bouwt een werknemer pensioen op zodra hij werkt als werknemer bij een bedrijf. De grootste pensioenfondsen kennen een aanvang van opbouw vanaf de datum in dienst ongeacht de leeftijd. Dit betekent dat er pensioen opgebouwd wordt vanaf je 15e, eerder mag je immers niet echt een regulier dienstverband aangaan.

Enkele pensioenfondsen kennen een hogere leeftijdsbepaling, zoals de schilderspensioenen, dat start vanaf je 17e. Ook niet vreemd want schilderen is arbeid met risico's en daar mag je pas vanaf je 17e een regulier dienstverband aan gaan.

Het pensioen wordt steeds meer een onderdeel van een totaalpakket van inkomensvoorzieningen voor later of voor onvoorziene situaties. Zo kun je tegenwoordig met de levensloopregeling extra inleg voor je pensioen regelen, maar bijvoorbeeld ook betaalt ouderschapsverlof. Hiervoor hebben sommige pensioenfondsen (bijv abp en pggm) opgedeeld in twee stukken, één deel dat zich puur en alleen bezig houdt met het regelen van het pensioengedeelte en één deel dat bezig is met de overige inkomensregelingen en dat combineert met de pensioenvoorziening. Voor commerciele pensioenfondsen was dat niet echt nodig want die konden dit al.
Dit wordt dus ook voor jongere mensen steeds interessanter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een pensioenfonds of AOW zou kunnen ontwijken, dan moet je dat zeker doen. Zelf sparen levert een veel beter resultaat op. Je moet natuurlijk wel sparen en safe beleggen. Ik wil hier geen getallen noemen, maar mijn eigen spaarpenningen leveren mij meer op dat mijn 26.5 dienstjaren via het ABP.
Het is triest oom te zien, dat vriendjes van vroeger die niet spaarden, nu relatief armoedig leven
Je moet natuurlijk wel genoeg verdienen om te kunnen sparen en als jij met je 17-de al werkt, dan zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn, dus ben je afhankelijk van bedrijfsspaarregelingen. Vooral regelingen, waarbij de werkgever een deel bijlegt zijn belangrijk voor jou.
Helaas wordt de toekomst steeds onzekerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over 50 jaar zit jij in de pensioen.
Als je iets vroeg wilt.
Dan kan je met vut ook...

succes.!