Hoe komt het dat de Poolse bevolking vergeleken met de Nederlandse bevolking zo arm is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Polen is een voormalig oostblokland. Net zoals b.v. Roemenie, Hongarije, Bulgarije. Tot pakweg 1990 waren dat staatsgeleide economieen, en dat werkt niet zo goed.
In al die landen is er dus minder welvaart als je het vergelijkt met Nederland of Belgie.

Ter vergelijking (cijfers 2009) de score van het BBP (bruto binnenlands product per inwoner):
Polen 11
Hongarije 12
Bulgarije 6
Roemenie 8
Nederland 48
Belgie 44
Noorwegen 79

Maar de vooruitzichten voor al die landen (en dus ook voor Polen) zijn prima. De verwachting is dat de economie van Polen de komende jaren met 3.5% per jaar groeit. Terwijl we in Nederland helemaal geen economische groei hebben, of zelfs krimp. Dat zal betekenen dat Polen snel in zal lopen, en dat komt o.a. omdat Polen nu ook bij de EU hoort. Als Nederland krimpt en Polen groeit, is de kans groot dat over pakweg 10 of 20 jaar Polen net zo "rijk" is als Nederland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bbp_per_hoofd_van_de_bevolking
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch gezien heb je gelijk, maar we weten natuurlijk allemaal dat het zo niet zal zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat we de honger uit Afrika verdrijven met al onze financiele steun, terwijl ze over 100 jaar nog steeds met bosjes tegelijk neervallen van de honger en simpele ziektes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel, maar je kunt de situatie in Polen niet vergelijken met de problematiek in Afrika. Polen zit in de EU, moet aan allerlei regels voldoen, die rechtstreeks te maken hebben met welvaart, en Polen krijgt ook financiele steun om op te krabbelen. De resultaten zijn zichtbaar. Natuurlijk kan het ook mislopen, zoals in Griekenland, maar de levenstandaard in Polen is al vele malen beter dan in 1990 net na de val van de muur. De problematiek van corrupte machthebbers zoals in Afrika, geldt in ieder geval niet meer voor de voormalige oostbloklanden, en de kans is dus groot dat ze economisch op een zelfde peil komen als Nederland. Dat is ook een doel van de EU, want we schieten er niks mee op als er in de EU een arm deel is en een rijk deel. Zie daarvoor de enorme financiele steun aan Griekenland.
Dit heeft met de levensstandaard te maken.
De lonen liggen lager maar ook hun producten zijn evenredig goedkoper. Daardoor komen er ook veel producten uit die lageloon landen naar hier, evenzo waarom ons zelfstandigen naar ginder trekken om te produceren.
Al bij al kunnen ze natuurlijk evenveel doen hun inkomen.
Ze zijn arm in verhouding met ons.
Met ons inkomen kunnen wij ginds rijkelijk leven.
Dat is ook de reden dat er zoveel naar hier komen werken, legaal of niet, om met dat geld naar ginder te gaan.
Door de Europese eenmaking zal dit geleidelijk aan weghebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al opgemerkt is de communistische periode niet goed geweest voor de welvaart in Polen. Maar daarvoor ging het al mis. Nederland heeft eeuwenlang als onafhankelijke handelsnatie gebruikt gemaakt van de mogelijkheden; het Poolse volk heeft eeuwenlang geleefd als onderdeel van Polen, later Duitsland, of, in het Oosten, onder Rusland. Nederland heeft niet deelgenomen aan de Eerste Wereldoorlog. Het Poolse land en volk wel. Nederland heeft flink geleden onder de Duitse bezetting, maar Polen nog veel meer. Polen is daarna bevrijd door het Sovjetleger, dat grote verwoestingen heeft aangericht. Nederland kreeg na de bevrijding miljarden aan leningen uit de Verenigde Staten (Marshallhulp), Polen moest die hulp op instructie van de Sovjetunie weigeren.