Autisme op het werkt (ict), wat is er nou precies moeilijker voor de autist?

Waarmee kan een autist moeite hebben op het werk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier spreekt " althans dat denk ik " een ervaringsdeskundige. 1] overwegend eerlijk zijn is het motto, geeft n.l. het meeste rust bij een mens.
2] hebben van ASS is * geen stoornis * , je bent n.l. wat anders bedraad.
3] terugkijkende op mijn dienstbare werkperiode 1971 t/m 2015. Verandering?! : a] ASS is pas probleem geworden t.g.v. de sterk veranderde ( IKKE ) maatschappij.
b] lange termijn plannen, is omgezet naar de korte termijn, nu.. je winst binnenhalen.
c] het nieuwe werken was.. en is.. een regelrechte ramp.
d] groepssocialiteit is verandert in zoveel mogelijk * individueel * er beter van worden. Vraagstelling: a] welk individu voldoet aan de hedendaagse * NORMALE MENS * standaard?
b] wat is de oorzaak dat er vele nog jonge normale mensen uitvallen?, burnout e.d.
c] anders bedraad zijn is dat erg?, mijn brein kent nadelen.. en prachtige voordelen. Conclusie: a] mensen die wat anders opereren, heeft het bedrijfsleven wel.. zeker ook nodig.
b] mensen met ASS competenties kunnen uniek zijn,blijft nu werk op de stapel liggen.
c] wie goed doet! die goed ontmoet! laten we een stapje dichter naar elkaar komen.
d] Hitler en Stalin wilde een supermens, die bestaat niet. A. Einstein was een autist! Groet,
John Smit

Het beste antwoord

Er zijn heel veel varianten van autisme. Het het is niet meteen gezegd dat bepaalde 'eigenaardigheden' zich openbaren op het werk.

Veelvoorkomende problemen: (uit de bron)
- Te eerlijk zijn
- Omgaan met ongeschreven regels en procedures en het tonen van respect
- Moeite met onderbrekingen van routine
- Werken in een drukke omgeving
- Gezichtsblindheid en kledingvoorschriften
- Problemen met oogcontact
- Zelfdiscipline en discipline van buitenaf

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook wil autisme niet zeggen dat alle 'eigenaardigheden' zich überhaupt uiten. Autisme is te breed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat ik uit eigen ervaring met zo'n collega weet is dat hij zich op één ding stort en daar zo intensief mee bezig gaat dat hij het geheel uit het oog verliest. Hij heeft geen overzicht, maar verliest zich in details. Is ook snel afgeleid. Daardoor duurt het heel lang voordat een klus af is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval niet geschikt als leidinggevende, maar geschikter als werknemer in een project waar hij zich voornamelijk met één ding bezig kan houden?
Amadea
11 jaar geleden
Dat is inderdaad het beste. Eén duidelijke taak, waar niet van afgeweken moet worden. Waar de collega's hem of haar dan ook niet in moeten storen. Dus misschien ook een eigen werkplek, niet in een grote ruimte met anderen.
Hij heeft vooral moeite met veranderingen en voorstellingsvermogen.
Dus als iets plotseling anders moet, heeft hij een probleem.
Ook kan hij zich moeilijk voorstellen, dat een ander bepaalde dingen beter weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Presteren onder druk,en het veelvuldig wisselen van taken.Vaak ook moeite met sociale vaardigheden zoals bijvoorbeeld werk delegeren of leiding geven aan anderen.