Hoeveel mag je afwijken van het maximum aantal woorden in een schrijfwedstrijd?

Ik doe mee met een schrijfwedstrijd je moet 750 tot 1000 woorden hebben maar ik heb er 1138 kan ik daarvoor gediskwalificeerd woorden (het wordt uitgeprint op papier) en ik wil graag feedback op m'n verhaal niet van familie of vrienden waar kan ik mensen vinden ik heb gehoord dat de bibliotheek een oplossing was?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nog "interpunctie-oefeningen" doen als ik jou was.

Het beste antwoord

Diskwalificatie is in dit geval wel een heel zwaar woord. Je wordt gediskwalificeerd als je een bestaande tekst overneemt, en dat inzendt. Dat betekent diskwalificatie, omdat je dan de boel zou beduvelen.

Toch zijn er bij dit soort wedstrijden regels, en die zijn er niet voor niets. Als je meedoet aan een fotowedstrijd en je moet kleurenfoto's inzenden, dan kun je ook geen zwartwit-foto's in gaan zenden. Het is ook wel begrijpelijk. Stel dat jouw 1138-woorden-verhaal zou winnen, dan zullen de mensen die niet in de prijzen vielen protesteren, omdat zij zich wel aan de regels hielden.

Schrijvers zeggen weleens: "schrijven is schrappen", en dat zul jij ook moeten doen. Die 138 woorden heb je er zo uit, en misschien wordt je verhaal wel beter, omdat je dan wat meer aan de fantasie van de lezer overlaat. De lezer mag die 138 weggelaten woorden dan zelf invullen.

Mensen die in de bieb werken hebben van veel dingen verstand. O.a. waar je iets snel kan vinden als je iets zoekt. Maar ze zullen geen deskundigheid hebben om jouw teksten te beoordelen.

Ik kan uit je profiel en je vragen in het verleden niet opmaken hoe oud je bent, maar als je nog op school zit, dan is dat natuurlijk een prima plek om je verhaal te laten beoordelen. Overigens kan een beoordeling van een vriend of familielid ook prima werken, als je er even bij zegt, dat het je niet te doen is om complimentjes, maar om opbouwende kritiek.
Veel succes met je inzending!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje ik ben al begonnen met schrappen,en het werkt nog 38 er uit halen.

Andere antwoorden (3)

Ja, dan kan je gediskwalificeerd worden : die grenzen worden niet voor niets aangegeven.

Hier op GV mag een antwoord niet meer zijn dan 2500 letters, en als je daaroverheen komt ( gebeurt me regelmatig!) dan wordt je antwoord niet geaccepteerd tot je het versleuteld hebt tot net minder dan 2500 letters.

Ga dus woord voor woord je verhaal door, en kijk, of je zinnen in kunt korten, of er bijzinnen zijn die je weg kunt laten, of dat er misschien een hele alinea ( die je verhaal welliswaar erg verduidelijkt, maar ja....) weg kan.

Als het uitgeprint wordt, en het is te lang, leest niemand het, en krijg je dus geen feedback.

Dus : terug naar de tekentafel, zoals ze in Engeland zeggen....

Wat de bibliotheek bij je vraag doet, begrijp ik eerlijk gezegd niet : verwacht je, dat iemand die in de bib werkt, je verhaal zal lezen en deskundige feedback geeft?
Zou kunnen : je gaat niet in een bibliotheek werken als je niet van boeken en lezen houdt, natuurlijk, maar of het nou ook deskundig is????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de 4 schrijfwedstrijden die ik ken (en waarvan ik de organisatoren ken) wordt je verhaal onmiddellijk gediskwalificeerd als het te veel woorden heeft.

Er zijn schrijversfora waar je elkaars' werk kunt becommentariëren, google er eens flink op. Kijk ook eens op http://www.schrijvenonline.org/forum
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrap de lijdende vorm (met worden) en herformuleer zinnen met hulpwerkwoorden (zoals kunnen) zonder de hulpwerkwoorden. Scheelt een hoop.