AEX spaarrekening, hoe werkt dat precies?

Ik heb net alle informatie op de site gelezen, maar toch begrijp ik het nog niet helemaal. Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt en je rente wordt vastgesteld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is een spaarrekening, waar de hoogte van de rente is gekoppeld aan de stand van de AEX. Geschikt voor mensen die op de een of andere manier iets met aandelen willen doen, daarvan willen profiteren, maar geen enkel risico willen lopen. Geld verliezen is uitgesloten, en het ergste wat je kan overkomen is dat je geen rente krijgt over een bepaalde periode. Het voordeel is, dat je een kans maakt op een hogere rente, dan de gangbare rente op gewone spaarrekeningen. Nadelen: bij een stijging van de AEX met 25% is het kassa voor de bank, en niet voor jou. Je krijgt toch "maar" maximaal 6%. Bij een stijging van de AEX met 4%, 5%, 6%, heb je geluk en krijg je de volledige winst. Maar het is dan maar afwachten of de AEX de volgende periode weer zo'n stijging heeft. Bij een daling van de AEX, krijg je geen rente, maar ben je wel blij dat je zelf niet in aandelen hebt belegd. Je hebt nog steeds je volledige startkapitaal, en je loopt alleen de rente mis. Als de AEX gelijk blijft, krijg je ook geen rente, en had je je geld beter op een spaarrekening kunen zetten. Dit is een garantieproduct, en het is geen sparen en geen beleggen. Voor veel mensen zal gelden, dat dit soort producten te duur zijn (risico dat de bank loopt moet jij betalen in de vorm van mislopen van rente), en dat het beter is een keuze te maken. Of sparen, of beleggen, of een combinatie van die 2. Gemiddeld zal je dit niet zoveel geld opleveren. Want één of 2 keer een periode waar je geen rente krijgt, zal al snel een gemiddelde opleveren van de gangbare rente op normale spaarrekeningen.

Bovenstaand antwoord klopt. Maar let op een dikke adder onder het gras: Je sluit de rekening af voor een half jaar. Je krijgt dan (bij stijging van de AEX) het stijgingspercentage aan rente OVER EEN HEEL JAAR, teruggerekend naar een half jaar. Je krijgt dus eigenlijk maar de HELFT van het percentage. Voorbeeld: De AEX stijgt in een half jaar 6%. Je krijgt dan 6% rente op jaarbasis, dus over het half jaar dat je geld uitstond krijg je 3%. Met de huidige situatie zou ik het trouwens maar niet doen, maar dit terzijde.

Bronnen:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/sparen/aex...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100