Hebben wij hier in Nederland ook achterbuurten (ghettoos) zoals bijv. in New York?

The Bronx, .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Het grote verschil is dat onze sociale voorzieningen veel beter zijn dan die van Amerika.
Daar is arm ook echt arm.
Hier is er de bijstand.

Ook wij zijn een kapitalistisch land. Maar wij hebben onze voorzieningen en medische verzekeringen goed op orde.
In Amerika hebben veel mensen geen verzekeringen en moeten mensen soms werken tot hun 80 ste, om te overleven.

46,2 miljoen Amerikanen leven in armoede.
49,9 miljoen Amerikanen hebben geen ziektekostenverzekering.

Mensen die arm zijn gaan natuurlijk in groten getale bijelkaar wonen in de armste en goedkoopste wijken.

Bron: http://www.nieuwscollectie.nl/2011/09/armoede-in-amerika.html#ixzz1suGNck6o
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

We hebben geen echte ghetto's zoals in de VS maar wel wijken waar de leefsituatie zeer bedenkelijk is. Men denke aan het Laakkwartier in Den Haag en ook in Gouda, Utrecht, maar eigenlijk wel in iedere (grote) stad bestaan er onhandelbare wijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, maar dat zijn geen echte ghettoos dus. Ook hier in Enschede hebben we ook vogelaarwijken (gehad) (Velve Lindenhoff/Boswinkel) verouderder arbeiderswijken met relatief (Mekkelholt/Boswinkel) veel buitenlanders. Dus sociale achterstanden. Maar warain verschillen deze van de 'echte' ghetoos/achterbuurten uit bijv. een kapitalistisch land als VS?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de bijlmer niet te vergeten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er met Gouda dan!?
Hoogvliet is er een
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat zijn de zogenaamde Krachtwijken of Vogelaarwijken. In de bijlage vind je een lijst met de top 40 daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Tommy: Het begrip Ghetto is niet echt van toepassing in Nederland. Meestal wordt het gebruikt om wijken aan te duiden die een achterstand vertonen op de rest van het land. Kenmerken die met ghetto's in verband worden gebracht zijn
* Een bevolking van dezelfde etnische achtergrond en geloofsovertuiging.
* Verloederde woonomgeving.
* Massale ernstige armoede.
* Extreem verhoogde criminaliteit.

Eigenlijk zijn al deze punten slechts in zeer beperkte mate van toepassing op de wijken die binnen Nederland als 'achterstandswijken' worden aangeduid. Het grootste verschil tussen de situatie hier en die in Amerika is dat de verschillende tussen 'goede' en 'slechte' wijken in Amerika veel groter zijn dan hier.

Wij zijn wat dat betreft weinig gewend. Ook wil ik nog opmerken dat de wijken die zijn aangeduid als achterstandswijk in Nederland weinig spectaculair zijn. Onderschat ook de invloed van de media niet op de beeldvorming van deze wijken. Als voorbeeld wil ik Kanaleneiland noemen in Utrecht. Van deze wijk is een beeld ontstaat (enkele jaren meer dan nu overigens)
van een extreem onveilige wijk, waar criminaliteit hoogtij vierde. Dit was schromelijk overdreven aangezien de statistieken toch echt vertellen dat de gezellige binnenstad, waar menig persoon rustig gaat winkelen, een veel hoger criminaliteitsniveau kent. Terwijl je in Kanaleneiland 'niet moet komen, veel te gevaarlijk'. Mijn punt is: Als ergens bijvoorbeeld enkele tientallen procenten meer criminaliteit geregistreerd wordt dan het landelijk gemiddelde, vinden we het al snel spannend in Nederland.

Het kan natuurlijk ook altijd nog erger dan in Amerika. Er zijn zat landen waarbij je ghetto's hebt waar de overheid zich volledig heeft teruggetrokken. In Brazilie zijn bij wijken (buitenwijken Rio de Janeiro) waar drugsbendes de dienst uitmaken. Hier wordt vanuit de politie niets tegen gedaan. Dit soort situaties zijn ondenkbaar in Nederland.