" Als een kakker praten" is denk ik in dit verband bedoeld als het spreken met een accent dat geassocieerd wordt met de ' hogere klasse' de hoger-opgeleiden, de 'elite' (oud geld, dat wel), voor zover er in Nederland nog niets van een klassen-maatschappij over is.

Ook in Amerika kun je goed tot zeer duidelijk horen wanneer iemand níet tot deze 'elite' behoort. (Denk bijvoorbeeld aan het publiek indertijd bij Jerry Springer). Hoe minder van een dergelijk accent / dialect je hoort, dus hoe 'zuiverder' Amerikaans je spreekt , hoe minder dom / hoger opgeleid je klinkt, hoe meer 'kak'.

Een Amerikaan die het wil overdrijven (zoals wij ook wel overdreven kunnen spreken als we ' een kakker' karikaturiseren, zal echter vooral richting 'gemaakt Engels' gaan spreken. En dan uiteraard het ' upper-ten-Engels' met de hete aardappel in de keel en het pepermuntje op de tong.

Zo weinig mogelijk herkenbare regionale tongval met sterk overdreven articulatie ; ik denk dat dat in vrijwel elke taal de 'kak-vorm' van het praten is. Je moet alleen goed bekend zijn met de taal in kwestie voor je het hoort. Het verschil in ' hof-Frans' en ' boeren-Frans' is ook enorm bijvoorbeeld, maar wij horen het totáál niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. In oude families aan de Oostkust wordt soms een licht naar Engels neigend Amerikaans gebruikt. Chique!