Waarom verhogen we niet gewoon de brandstofprijzen als alternatief op de kilometerheffing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik ook een veel betere en volgens mij ook makkelijker in te voeren oplossing. Als we dan toch zo lekker één zijn in Europa moet dat toch te regelen zijn via Brussel.

Antwoorden (12)

Omdat we dan 'in de knoop' komen met omringende landen. Het z.g. brandstoftoerisme......

Toegevoegd na 12 minuten:
Tank NU buiten Nederland: Benzine is in Duitsland en België ongeveer 10-15 cent per liter goedkoper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naast dat er verschillen gaan ontstaan tussen de landen is het dan zo dat het hoofddoel niet bereikt kan worden: Het minderen van verkeer op bepaalde wegdelen op bepaalde tijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bij de peiling van de ANWB inderdaad een voorstel geschreven om de brandstofprijzen te verhogen (en de vaste lasten omlaag).
Wel gekoppeld aan tolpoorten aan de grens zodat de goedkope brandstof van het buitenland gecompenseerd wordt door een tol betaling elke keer dat je de grens passeert.
Dat voorkomt effectief brandstof toerisme.
(Uiteraard moeten dan de internationale forenzen een passage abonnement kunnen kopen....bv prijs van 5 passages voor een maand lang grens passeren)
Voordeel: Geen grote investeringen nodig, geen prblemen met foutieve metingen en geen idioot duur systeem aanschaffen. Want wij burgers moeten dat betalen, of direct of via de belastingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is het verschil met de tolpoorten aan de peages?????
paulus811
14 jaar geleden
Dat je niet het aantal liters in je tank hoeft te laten controleren....dat lijkt me een enorm gedoe. Of is de tol voor een Aygo met bijna lege tank even hoog als die van een Jaguar die net 80 liter heeft gedronken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het doel niet van de km heffing zoals nu voorgesteld. Wordt wel beweert maar dat komt dan meer omdat met hogere variabele lasten mensen minder "onnodige"ritten gaan maken, zoals kinderen met de auto 500 meter naar school brengen.Per slot zit er ook nu geen lokatie/spits heffing in (voorlopig tenminste). Het doel is geld binnen harken naar verbruik ipv met vaste lasten.
Spitsheffing kan je desnoods altijd lokaal nog heffen maar is wel paard achter wagen spannen. Er is nl. geen enkele reden voor een werknemer om geld te gaan betalen om te mogen werken. Wordt dus voor 100% doorberekend en de armsten hebben daar het meeste last van..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Paulus811
Tol kan je evt. opleggen naar de grote van de brandstof tank. Dan heeft de jaguar met max. 80 liter een dubbele heffing tov de 40 liter van de aygo. Als de tank bijna leeg is is dat de fout van de bestuurder, jammer dan. Had ie maar moeten tanken.
paulus811
14 jaar geleden
Reinier, laat ik vooropstellen dat ik het toejuich als mensen creatief meedenken, daarvoor een +. Slecht vind ik jouw idee zeker niet, het lost in ieder geval voor een deel het brandstoftoerisme op, al blijft het een behoorlijke last om aan iedere grensovergang per auto te bepalen wat het tarief moet worden. Bovendien zijn er erg veel grensovergangen, waardoor er toch weer een enorme investering nodig is. En die last is nou juist wat je wilde voorkomen. Ook maakt dit idee het onmogelijk om ooit een extra heffing te doen op bepaalde tijden en/of wegen. En voor pomphouders is het ook geen fijn plan, want die zullen zeker omzet verliezen. Iedereen die het land uit gaat doet dat op de laatste druppels, degene die het land in komt zit tjokvol brandstof. Alle liters voor grenspassanten zullen in het buitenland worden getankt. succes met je voorstel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie schijnen geen van allen te begrijpen dat het fileprobleem niet opgelost kan worden door de prijs van het filerijden te verhogen. Men staat niet voor zijn plezier in de file!!! Meer asfalt, ongelijkvloerse kruispunten e.d. is de enige oplossing. Het gaat gewoon om extra belasting inkomsten.
paulus811
14 jaar geleden
Die files interesseren mij geen bal, ik sta er niet in. Maar ik rij rond de 12.000 km per jaar, daarvan 1/3 in het buitenland en mag daarvoor 872 euro wegenbelasting aftikken, evenveel als iemand die een ton per jaar rijdt. Of dat voor z'n lol is of niet, eerlijk vind ik het in ieder geval niet. Dus morgen invoeren die kilometerheffing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Werner
Ook ik gaf al in mijn eerdere reactie aan dat niet het oplossen van files het doel is maar het betalen per km is gewoon logisch ivm weg slijtage etc, Op dit moment als al meer dan 50% van de vaste autokosten onnodig , want dat zijn belastingen. Waren al die belastingen omgeslagen over de brandstof dan zou de keus tussen auto en OV gebruik logischer worden voor de meesten.....nu is het voor mij hoe dan ook voordeliger om de auto te pakken, die paar cent per km aan EXTRA kosten per km die ik extra rij zijn veel lager dan de prijs van een OV kaartje, ook als als ik alleen in de auto zit. (Ik reken daarbij de brandstof prijs plus hetzelfde bedrag voor onderhoudkosten)
De toekomst van het autorijden ligt in de electrische auto's. En dat betekent bij jouw voorgestelde maatregel uiteindelijk veer minder belastinginkomsten. Immers, gebruikers van deze auto's hoeven dan niks meer te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De brandstof is al verhoog met het kwartje van Kok. Heeft ook niets geholpen behalve de schatkist spekken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het dan wel een goed alternatief. Omdat kilometerheffing net zo weinig effect zal hebben volgens. Dus als we puur kijken op wat de overheid zou willen, is dat er toch meer geld in het laadje komt. Dan moeten we niet gaan kijken naar de files.

Als oplossing voor die files, zou ik zeggen dat de overheid helemaal niets meer moet doen eraan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mensen die in het grens gebied wonen dan weer een groot voordeel hebben. En dus weer geen eerlijke verdeling van de kosten.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat -volgens de ANWB- er dan juist mensen meer zouden gaan rijden om goedkoop in het buitenland te gaan tanken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is helaas geen optie. Iedereen zal naar het buitenland gaan om te tanken. Het is goedkoper om naar het buitenland te rijden en daar te tanken, dan hier tanken.
Dit werd ook duidelijk met het kwartje van Kok. de benzine werd met 0,25 cent verhoogd. Dit was geen succes..
Maar het is wel slim bedacht;)
voor extra informatie zie Wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je weet dat 65% van de prijs reeds naar het rijk gaat en er nooit geen kilometer minder om wordt gereden is het gewoon geen optie.

Het voorstel zoals het er nu ligt is prima. Heb je een auto en je rijdt geen kilometer dan betaal je ook geen ene cent aan belasting of andere kosten. Pas als je gaat rijden wordt er afgerekend.

Nu is het zo dat als je een auto hebt en je rijdt geen kilometer dan betaal je tocht belasting. De zogenaamde houderschapsbelasting. Deze verdwijnt; evenals de BPM (hierdoor worden auto's in Nederland goedkoper; vergelijkbaar met het buitenland).

Kortom; hoe meer je rijdt hoe duurder voor je knip. Prima plan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat erom dat de spits ontlast wordt, dat bereik je niet met bezineprijzen te verhogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat er in je vraagstelling van uit dat er meer geld moet worden opgehoest door de burgers. Ik denk dat het juist zo moet zijn dat de belasting druk omlaag moet door te bezuinigen op alle vormen van subsidie en linkse hobby's. Een kleiner ambtenaren apparaat en minder regelgeving. Dan blijkt dat we uiteindelijk zelfs de benzine prijzen kunnen verlagen naar de niveau's van de ons omringende landen!!!!