Waarom rijdt een begrafenisstoet altijd zo langzaam?

Ik zie namelijk niet in wat het langzaam rijden met respect en de verwerking te maken heeft.
Ook emotieuiting komt niet voor in de begrafenisstoet maar in de kerk of het crematorium (spreek nu alleen voor katholieken en ongelovige denk ik)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Protestanten hebben doorgaans ook wel een emotieuiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat snap ik, maar doelde eigenlijk op de kerk en het crematorium dat dit specifiek voor deze geloven gelden. Voor protestanten is dit inderdaad ook zo. Maar voor moslims, joden, hindoestanen enz. zal een begrafenisstoet waarschijnlijk anders zijn en dat gaat niet op voor bovengenoemde stelling
Reddie
12 jaar geleden
Ik begrijp het ook niet. Soms is het zelfs gevaarlijk. Zoals ik ooit in de Velsertunnel (snelweg) heb ervaren.
Ik erger me mijn hele leven al aan "slakken" op de weg.
Ik heb mijn nabestaanden dan ook gevraagd om plankgas naar het crematorium te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plankgas naar het crematorium wat een onzin.
het is gewoon raar omdat je dit nu normaal vind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Adrem5, dit is juist een heel mooi antwoord. Waarom hier. Je hebt mij vandaag iets nieuws en heel belangrijks geleerd, je zou van mij 25 + jes krijgen maar kan niet op een reactie helaas. Inderdaad, het leven gaat te snel, een langzaam rijdende stoet kan dit langzaamrijden als een soort teken geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om nou ook nog te gaan bumperkleven als lijk, hoeveel haast kun je hebben om begraven te worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een keer meegereden met een begrafenisstoet, we kregen voorrang ook wanneer het verkeer voorrang had moeten hebben. Heel netjes en iedereen was beleefd. Zelfs mensen die in een drukke straat netjes een hoed afzetten. We waren helemaal verbaasd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze rijden langzaam omdat als de lijkwagen 200 rijd de stoet em niet kan bijhouden :P

Het beste antwoord

Ik hoor van oude mensen, dat vroeger, als een begrafenisstoet langs kwam, men even stil stond en de pet of hoed afzette tot de stoet voorbij was.

Het hoort als het ware bij een (laatste) groet.

Denk je eens in, wat is prettiger: als iemand de tijd voor je neemt om jou te groeten, of dat half en vluchtig doet?

Het is dus een uiting van respect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
klopt wat je zegt.
Utrecht
12 jaar geleden
In het dorp bij mijn ouders gebeurt dat nog steeds. Zelfs de jeugd op brommertjes stoppen en zetten de motor af als de stoet langs komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt heel logisch vroeger wel eens van gehoord maar verwatert de laatste jaren een plusje

Andere antwoorden (7)

Vaak bestaat een rouwstoet uit de rouwauto en eventueel een paar volgauto's, en gaat de rest van de mensen lopend. Dat is de reden dat ook de rouwauto een looptempo aanhoudt. In situaties waarin de afstand van de kerk of zaaltje naar de begraafplaats te ver is om te lopen en iedereen met de auto of fiets gaat, wordt er - in mijn ervaring - wel wat harder gereden.

Er worden nooit dergelijke afstanden afgelegd dat de hele stoet over de snelweg gaat, en binnen een dorp of stad, over een kleine afstand, vindt men het waarschijnlijk ook respectvol om wat langzamer te rijden dan gemiddeld. Maar daarnaast probeert de hele stoet de voorste auto te volgen, en houdt de chauffeur ook daar rekening mee, zelfs als er geen wandelaars in de rouwstoet zitten.

Toegevoegd na 25 minuten:
Pardon, voor het woord "nooit" had ik "weinig" moeten kiezen.

De korte afstanden, waar er ook wandelaars meegaan, worden in elk geval langzaam afgelegd. Maar zoals gezegd, bij langere afstanden wordt er harder gereden, of dat is tenminste mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo "nooit"
echt wel, toen anderhalf jaar geleden mijn vader overleed, reed de rouwstoet eerst langs het huis van mijn vader in Den Bosch, en vandaar gingen we met 120 km over de grote weg naar Vlijmen..niks langzaam meer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik had 'zelden' moeten gebruiken. Het komt niet vaak voor dat de hele stoet dergelijke afstanden aflegt. Wel dat alleen de rouwauto die de overledene vervoert over de snelweg rijdt, maar meestal wordt de rouwdienst of plechtigheid gehouden in dezelfde plaats als waar de begrafenis of crematie plaatsvindt. En inderdaad wordt er niet meer langzaam gereden wanneer er grotere afstanden worden afgelegd. Bij de laatste twee begrafenissen waar ik aanwezig was, was de afstand van de kerk naar de begraafplaats ook te groot om lopend af te leggen, en werd er vooral gefietst. Daar ging lang niet iedereen die naar de begraafplaats ging, mee in de stoet, maar alleen de rouwauto en een paar volgauto's. Bij de begraafplaats werd dan gewacht op de laatste aanwezigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een dorp misschien, maar er wonen meer mensen in een stad, en niet iedere stad heeft een crematorium, en aangezien en meer crematies voortaan zijn dan begrafenissen ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar had ik nog niet bij stil gestaan, ik heb al heel wat begrafenissen meegemaakt, maar nog nooit een crematie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geeft niet..
ronron1212
12 jaar geleden
Het komt heel vaak voor kom ze regelmatig tegen op de snelweg die rouwstoten. Ook niet iedere plaats heeft een crematorium.
Ivana
12 jaar geleden
Wij reden over de snelweg op de rechtse baan. De snelheid was de laagst toegestane, ik denk 80 km. Alle volgwagens reden erachter, zodanig dat er geen invoegingen van buitenaf waren.
Ik zou, afgezien van alle oorspronkelijke redenen, het heel naar hebben gevonden als de snelheid de normale snelheid was geweest. Hier in het dorp staat men nog stil als er een rouwstoet langs komt. Voor mij heeft het wel iets met respect te maken.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat er vroeger altijd iemand voor de lijkwagen uitliep ( de leider van de uitvaartvereniging? ), zodat die wel langzaam moest.
Dat zie je tegenwoordig zo goed als nooit meer, maar misschien in het stapvoets rijden er daarom in gebleven.
Trouwens als je vanuit mijn woonplaats Zutphen gecremeerd wordt in Dieren, rijdt de stoet, zodra ze de bebouwde kom uit zijn, wel redelijk snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja op de snelweg wordt normaal gereden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht hetzelfde toen wijlen mijn oom uit Wezep vanuit de kerk naar Zwolle werd gereden. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het voor de lijkwagen uit lopen gebeurt nog steeds, meestal als de overledene vanaf huis wordt opgehaald. De auto rijdt dan stapvoets de straat uit en iemand van het uitvaartbedrijf loopt dan voorop. Daarna wordt de normaal toegestane snelheid gereden, meestal binnen de bebouwde kom wat minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Er zijn nog best wat plaatsen (Terneuzen bijvoorbeeld) waar er van de aula/kerk naar de begraafplaats stapvoets wordt gereden. Er loopt dan iemand van de uitvaartonderneming voor de lijk- en volgauto's en je kunt dan kiezen om met de auto of te voet te volgen. Het mooie vind ik dat fietsers afstappen, voetgangers en auto's stoppen. Ik vind dat respectvol naar de overledene en degenen toe die achterblijven. Bijna sfeervol.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Appeltje, in dorpen gebeurt dat zeker nog.
Ik vind het ook respectvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy: Nou, ik woon in een heel grote stad, en ook hier gaat de begrafenisstoet gewoon stapvoets van kerk of crematorium door de stad naar de begraafplaats, met de begrafenisondernemer vooruit. Ook hier in de randstad, waar iedereen maar snel, snel, snel moet en druk is, zie ik gelukkig nog heel veel medemensen van hun fiets afstappen voor een passerende stoet en auto's stoppen. Gelukkig kan dit stukje respect en normen en waarden dus ook nog in sommige steden! :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi om te lezen Rinke!
Uit beleefdheid en eerbied. Ik denk dat het juist wel met respect voor de overledene en nabestaanden heeft te maken. De laatste gang van ons leven mag toch nooit een racepartij worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft volgens mij ook te maken met het feit dat bij hard rijden de overledene in de kist kan gaan ''rollen'', daarom rijden ze op rotondes vaak extra langzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mijn..
waarom..dit is het domste wat ik er ooit over gehoord heb..
je rijdt met levende mensen toch ook langzaam over een rotonde heen!!!!
als ik 2 minnen mocht geven kreeg je die ook nog..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin. Lijkwagens die over de snelweg moeten rijden ook gewoon 120. De overledene kan echt niet rollen in een kist hoor...Alhoewel het wel ooit is voorgekomen dat een lijkwagen de kist op een rotonde verloor...Maar dat waren wel heel grootte oetlullen achter het stuur. Zwaar dikke min voor je antwoord. Lijken rollen niet in de kist, en het is zéker niet de reden dat er stapvoets wordt gereden, want dat wordt alleen in de bebouwde kom gedaan. Maar ik ben zeer blij voor je dat jij blijkbaar zo weinig ervaring hebt met overledenen, dat je niet weet dat je antwoord onzin is. Hoop voor je dat je nog lang onwetend over uitvaarten mag blijven.
ongeacht welke religie... het is een manier van respect uiten/tonen voor de overledene en de geliefden nabestaanden , vrienden enzov

ik zou ook liever niet naar mn laatste rustplek gejakkerd worden of even snel in een vaasje gedumpt worden .... hopla lastig klusje is geklaard en weer over tot orde van de dag .

Hier mag best letterlijk en figuurlijk bij stil gestaan worden .ook in het gejakker en haastige weg verkeer !!

verplaats je even in die mensen. ....dat jij een geliefde weg .
hoop dat je het dan inziet .....zo werkt het ook bij een andere waar je niks mee hebt .

Emotie uiting ..hier is geen standaard plek of tijd voor .

kan zelfs 10 jr later er nog zijn .

Toegevoegd na 48 minuten:
verbetering ...sommige woorden zitten wel in mn hoofd maar kennelijk niet getiept.

...dat jij een geliefde weg moet brengen .. moet er staan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werden dode mensen niet per auto vervoerd om te worden begraven.

Men maakte gebruik van paarden en aangezien heel het leven veel minder jachtig was dan nu het geval is..liepen de paarden heel rustig op hun gang door de straten.

Mensen aan de kant van de weg hadden aldus even tijd om de overledene even eerbiedig te gedenken en hem/haar een laatste groet te brengen.

Omdat het wel sfeervol was en ook plechtig aandeed, heeft men de traditie van het langzaam rijden gehandhaafd.

Echter alleen in de bebouwde kom is dat toegestaan. Als er van provinciale- of snelwegen gebruikt gemaakt moet worden, gelden de normale verkeersregels zoals die bepaald zijn in de WegenVerkeersWet, de WVV alsmede het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, het RVV

Het antwoord op jouw vraag is dus: Het langzame rijden is een historisch 'erfgoed' en is in stand gehouden omdat het sfeervol is èn omdat het mensen de gelegenheid biedt een gebaar van eerbied te geven.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
De gewoonte stamt uit de tijd dat men lopend naar de begraafplaats ging.
En de gewoonte is gewoonte gebleven, omdat niemand erom gevraagd heeft een overledene met haastige spoed effe weg te brengen.

En het is goed zo.