Waarom rijdt een begrafenisstoet altijd zo langzaam?

Ik zie namelijk niet in wat het langzaam rijden met respect en de verwerking te maken heeft.
Ook emotieuiting komt niet voor in de begrafenisstoet maar in de kerk of het crematorium (spreek nu alleen voor katholieken en ongelovige denk ik)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik hoor van oude mensen, dat vroeger, als een begrafenisstoet langs kwam, men even stil stond en de pet of hoed afzette tot de stoet voorbij was. Het hoort als het ware bij een (laatste) groet. Denk je eens in, wat is prettiger: als iemand de tijd voor je neemt om jou te groeten, of dat half en vluchtig doet? Het is dus een uiting van respect.

Vaak bestaat een rouwstoet uit de rouwauto en eventueel een paar volgauto's, en gaat de rest van de mensen lopend. Dat is de reden dat ook de rouwauto een looptempo aanhoudt. In situaties waarin de afstand van de kerk of zaaltje naar de begraafplaats te ver is om te lopen en iedereen met de auto of fiets gaat, wordt er - in mijn ervaring - wel wat harder gereden. Er worden nooit dergelijke afstanden afgelegd dat de hele stoet over de snelweg gaat, en binnen een dorp of stad, over een kleine afstand, vindt men het waarschijnlijk ook respectvol om wat langzamer te rijden dan gemiddeld. Maar daarnaast probeert de hele stoet de voorste auto te volgen, en houdt de chauffeur ook daar rekening mee, zelfs als er geen wandelaars in de rouwstoet zitten. Toegevoegd na 25 minuten: Pardon, voor het woord "nooit" had ik "weinig" moeten kiezen. De korte afstanden, waar er ook wandelaars meegaan, worden in elk geval langzaam afgelegd. Maar zoals gezegd, bij langere afstanden wordt er harder gereden, of dat is tenminste mijn ervaring.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat er vroeger altijd iemand voor de lijkwagen uitliep ( de leider van de uitvaartvereniging? ), zodat die wel langzaam moest. Dat zie je tegenwoordig zo goed als nooit meer, maar misschien in het stapvoets rijden er daarom in gebleven. Trouwens als je vanuit mijn woonplaats Zutphen gecremeerd wordt in Dieren, rijdt de stoet, zodra ze de bebouwde kom uit zijn, wel redelijk snel.

Uit beleefdheid en eerbied. Ik denk dat het juist wel met respect voor de overledene en nabestaanden heeft te maken. De laatste gang van ons leven mag toch nooit een racepartij worden....

Het heeft volgens mij ook te maken met het feit dat bij hard rijden de overledene in de kist kan gaan ''rollen'', daarom rijden ze op rotondes vaak extra langzaam.

ongeacht welke religie... het is een manier van respect uiten/tonen voor de overledene en de geliefden nabestaanden , vrienden enzov ik zou ook liever niet naar mn laatste rustplek gejakkerd worden of even snel in een vaasje gedumpt worden .... hopla lastig klusje is geklaard en weer over tot orde van de dag . Hier mag best letterlijk en figuurlijk bij stil gestaan worden .ook in het gejakker en haastige weg verkeer !! verplaats je even in die mensen. ....dat jij een geliefde weg . hoop dat je het dan inziet .....zo werkt het ook bij een andere waar je niks mee hebt . Emotie uiting ..hier is geen standaard plek of tijd voor . kan zelfs 10 jr later er nog zijn . Toegevoegd na 48 minuten: verbetering ...sommige woorden zitten wel in mn hoofd maar kennelijk niet getiept. ...dat jij een geliefde weg moet brengen .. moet er staan .

Vroeger werden dode mensen niet per auto vervoerd om te worden begraven. Men maakte gebruik van paarden en aangezien heel het leven veel minder jachtig was dan nu het geval is..liepen de paarden heel rustig op hun gang door de straten. Mensen aan de kant van de weg hadden aldus even tijd om de overledene even eerbiedig te gedenken en hem/haar een laatste groet te brengen. Omdat het wel sfeervol was en ook plechtig aandeed, heeft men de traditie van het langzaam rijden gehandhaafd. Echter alleen in de bebouwde kom is dat toegestaan. Als er van provinciale- of snelwegen gebruikt gemaakt moet worden, gelden de normale verkeersregels zoals die bepaald zijn in de WegenVerkeersWet, de WVV alsmede het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, het RVV Het antwoord op jouw vraag is dus: Het langzame rijden is een historisch 'erfgoed' en is in stand gehouden omdat het sfeervol is èn omdat het mensen de gelegenheid biedt een gebaar van eerbied te geven. Groet, Ton

De gewoonte stamt uit de tijd dat men lopend naar de begraafplaats ging. En de gewoonte is gewoonte gebleven, omdat niemand erom gevraagd heeft een overledene met haastige spoed effe weg te brengen. En het is goed zo.