Ik moet het huis uit en ik heb geen werk wat nu?

Ik zit met een groot probleem.
Mijn ouders willen dat ik het huis uit ga. ik ben 24 jaar dus ze kunnen mij gewoon uitschrijven.
Op dit moment ben ik net mijn baan kwijt en heb ik geen inkomen. Ik heb geen recht op ww en word dus het huis uitgezet door mijn ouders.
Ik moet zo snel mogelijk iets vinden van ze en weg gaan.
Weet iemand wat ik hiermee aan moet? aangezien ik nog druk aan het solliciteren ben en nog steeds niks gevonden heb heb ik dus geen inkomen en zo ook geen huis meer.
Straks moet ik op straat slapen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten je ouders het tot zover komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zouden ze niet gewoon het idee hebben dat jij een flinke stok achter de deur nodig hebt om echt zelfstandig te worden? Of heb je jezelf echt onmogelijk gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op je 24e had je al een huisje kunnen hebben voorjezelf..
je ouders hebben hun tijd gehad, t word tij dat je zelfstandig word..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb t niet over een eigen huis gehad...@roeibaaan
goed lezen en niet voorbarig reageren..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken heel veel 24 jarige die toch al echt op zichzelf wonen..
t kan wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is echt niet zo makkelijk om aan een huurwoning te komen en vooral niet in een grote stad. Het huis uitzetten mogen je ouders niet doen want je staat als medebewoner ingeschreven en hebt hierdoor evenveel recht om daar te wonen. Ik vraag me af of er meer aan de hand is want een ouder zet zijn kind niet zomaar op straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik stelde een vraag omdat ik niet weet hoe ik het op moet lossen. Nu weet ik een beetje wat ik moet doen en waar ik terecht kan door de nuttige antwoorden.
Ik heb het verder ook niet over een reden gehad dat ik er uit moet, die zijn er genoeg natuurlijk.
Want idd ook ik kan me niet voorstellen dat ouders hun kind er 'zomaar' uitgooien.
Dat is bij deze ook niet het geval, maar ik heb geen behoefte om mijn hele prive situatie en wat er wel en niet gebeurd is hier op een forum te zetten.
En zeker zijn er genoeg mensen van 24 die een eigen huisje hebben of huurwoning.
Ik ken er zelf ook genoeg maar dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen van 24 het geval is (om wat voor reden dan ook)
Ik ken namelijk ook genoeg mensen die 24 zijn en wel gewoon nog thuis wonen.
Bedankt in ieder geval voor alle reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet je niet je privéleven hier neer gooien want dat gaat niemand iets aan.
Het is alleen voor mij onbegrijpelijk dat een ouder zijn kind zomaar op straat zet of er moet heel wat aan de hand zijn. En je bent echt niet de enige die op die leeftijd nog thuis woont want ik ken er genoeg die nog ouder zijn en nog thuis wonen,maar het moet wel te handelen zijn.
Het is ook niet zo dat ouders ondanks dat het wel goed gaat,het altijd maar leuk vinden als een ruim volwassen kind nog thuis woont want het is wel de bedoeling dat je kind op een gegeven moment op zichzelf gaat wonen en leert zelfstandig te zijn. Als ouder zijnde krijg je dan ook wat meer 'vrijheid' om te doen en laten wat je wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kop op, je kunt het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een uitzendbureau is vaak een goed alternatief als je geen baan kan vinden, geef aan dat je 24/7 beschikbaar bent en elk klusje aanneemt, een beetje uitzendbureau belt je dan wel een paar keer per week op

Antwoorden (4)

Vraag zo snel mogelijk een WWB uitkering aan bij Sociale Zaken. Je hebt 4 weken wachttijd, waarin je zoveel mogelijk bewijs moet verzamelen, dat je solliciteert.

Zoek uit waar in jouw buurt een dak- en thuislozenopvang is en wat hun voorwaarden zijn. Vraag ook of je het adres van de opvang mag gebruiken voor de WWB.

Indien je bij kennissen mag slapen, vraag dan of je hun adres mag gebruiken postadres voor de WWB.

Laat je ouders bewijs zien dat je alles doet om een baan te krijgen (bewijs sollicitaties), vertel dat je een WWB-uitkering aanvraagt, beloof (en kom deze belofte na) dat je je aan hun regels houdt en ze respecteert zolang je onder hun dak woont en vraag of ze nog even geduld kunnen hebben tot je werkelijk geld krijgt uit een baan of WWB-uitkering.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord!! Hier kan ik wat mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
VS heeft waarschijnlijk geen recht op een Bijstandsuitkering. Sinds dit jaar is de 'aanscherping' van kracht, dat betekent dat er gekeken wordt naar het huishoudinkomen. Dus als het inkomen van de ouders niet lager is dan het sociaal minimum, dan zal VS geen recht hebben op een WWB-uitkering. Als hij/zij eenmaal zelfstandig woont, dan eventueel wél.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als VS uit huis gaat, heeft zij/hij recht op een zelfstandige WWB-uitkering. Dit wordt ook niet bij de ouders in rekening gebracht, omdat VS boven de 23 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is 4 weken wachttijd bij de WWB, zeker daarom is het aan te raden om de WWB nu aan te vragen met uitleg dat VS het huis uit MOET.
Je moet in elk geval naar de gemeente gaan, en het geheel uitleggen. Je zou recht kunnen hebben op bijstand, en ook met de huisvesting kan je misschien op de urgentielijst geplaatst worden. Tot zolang zou ik proberen bij een vriend/vriendin/zus/broer te logeren, zodat je zo snel mogelijk kunt vertrekken : het lijkt me erg naar voor zowel je ouders ( die je dus blijkbaar een ultimatum gesteld hebben waar ze ongetwijfeld een reden voor zullen hebben), als ook voor jou, om nog langer dan noodzakelijk onder één dak te moeten leven, samen aan één tafel te moeten eten enz....

Als je je baan 'kwijtbent' zoals je zegt, zou je eigenlijk wél in aanmerking moeten komen voor ww : als je 6 maanden aaneengesloten gewerkt heb, kan je ww aanvragen.(al is die uitkeringsperiode dan natuurlijk maar heel kort) Of ben je zelf opgestapt? Dan is dat natuurlijk niet erg handig van je, maar dat heb je zelf ook wel door, denk ik.

Het zomerseizoen staat voor de deur, en in de horeca zijn zat banen te vinden. Alleen al op Schiphol bijv. hebben ze zo'n 50 vacatures voor en achter de douane om broodjes voor buffetten klaar te maken, of bij de Starbucks koffie te zetten. Het hoeft tenslotte niet je droombaan te zijn : als je eerst maar even een beginnetje hebt. Het solliciteren vauit een baan naar een andere baan is ook altijd een beter uitgangspunt dan vanuit een ww/bijstandsituatie.
Ook op de stations hebben ze werk bij Smullers of Julia - duik erin!!!

Schouders eronder, diep ademhalen, en ertegenaan!!!

Je hebt het heel lang verwend en goed gehad : ik was op m'n 17e op kamers met een avondbaantje 5 avonden in de week - naast m'n studie, dus het lukt heus wel allemaal. Leuk is het misschien niet voor je, maar kop op!!
Zie het als je grote kans om je leven helemaal opnieuw en zelfstandig op poten te zetten, zonder dat je 'dankjewel' hoeft te zeggen tegen wie dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx voor dit uitgebreide antwoord!!
Op jouw leeftijd moet je toch op eigen benen kunnen staan. Je zult je eisen wat werk misschien wat lager moeten zetten en echt alles aannemen wat er is.

Vervolgens een woonruimte zoeken ook dat is mogelijk er staan huizen genoeg leeg waar je voor "weinig" kunt wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Huizen genoeg leeg????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ronron; loop eens door een willekeurige straat of kijk eens op funda.
De huizen staan zo lang te koop en veel mensen willen het wel verhuren om de dubbele lasten te verlichten.
Ja ik weet dat dat officieel (nog) niet mag maar het gebeurt wel.
Daarnaast als je even verder kijkt dan naast je moeder of werk er altijd wel iets te vinden is. Dan maar geen 5 kamer vrijstaande woning met zwembad,garage en 3 eigen parkeerplaatsen in Wassenaar. Kom op zeg waar een wil is is een weg.
join the navy desnoods (kan niet ? echt wel ik ken er al 3 die afgelopen jaar zijn aangenomen)
Ga werken in de tuinbouw die zitten te springen om mensen die ze niet kunnen krijgen.
De verzorging zoekt altijd mensen
etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En misschien ben ik de enige die het zo ziet maar ik denk niet dat een ouder zijn kind zomaar op straat zet er zal best een andere kant aan het verhaal zitten.
En als je 24 jaar bent wordt het toch wel eens tijd om zelf ook zelfstandig te willen wonen.
Als je dat niet kunt om een of andere reden is het wat anders maar dat wordt niet in de vraag vermeld.
ronron1212
12 jaar geleden
Ja waar een wil is maar huizen liggen niet voor het oprapen. Huurhuizen staan niet leeg
Heb je geen vrienden, of andere familie? Op straat moeten slapen gaat wel heel ver. Als het om wat voor reden dan ook bij één van mijn vrienden zo ver zou komen dat zij op straat zou moeten slapen, zou ik direct mijn logeerkamer aanbieden.

Huisvesting is lastig in deze tijd. Als je nog niet staat ingeschreven voor een sociale huurwoning, zou ik dat snel doen, en ook actief gaan zoeken. Kijk intussen naar kamers, kosthuizen, anti-kraak, studentenwoningen, en mensen die op zoek zijn naar huisgenoten. Laat aan iedereen in je omgeving weten dat je een kamer/kosthuis/woning zoekt, en vraag hen dat ook weer aan zoveel mogelijk mensen te vertellen. Datzelfde doe je voor het feit dat je op zoek bent naar werk: zoveel mogelijk mensen dit laten weten, en ervoor zorgen dat zij ook weer aan zoveel mogelijk mensen gaan vertellen dat jij op zoek bent.

Mocht je een woning vinden en nog geen werk hebben, dan heb je mogelijk recht op een bijstandsuitkering. Informeer hiervoor bij de gemeentelijke sociale dienst. Hoogstwaarschijnlijk heb je daar nu géén recht op, omdat tegenwoordig naar het gezinsinkomen gekeken wordt, en Bijstand alleen aan de orde is als het totale gezinsinkomen onder het sociaal minimum zit. Maar mocht je niet meer tot hun huishouden behoren, dan heb je in principe recht op een uitkering voor zolang je geen werk kunt vinden. Als je tenminste voldoet aan de overige voorwaarden.

Blijf zoeken naar werk verder, en pak alles aan. Schrijf je in bij uitzendbureaus, zoek hulp bij het werkplein, zoek vacatures via internet en in kranten, en pak alles aan wat je kunt vinden. Ook dingen als krantenwijken, seizoenswerk, alle tijdelijke klussen, etcetera. Eén of twee dagen een tijdelijke klus is beter dan helemaal geen werk, en door werk aan te pakken leer je nieuwe mensen kennen, en daarmee vergroot je ook weer de kans dat je ergens langer mag blijven of dat ze je later nog eens benaderen als er een vacature is.

Informeer je verder over dingen als zorgtoeslag en huurtoeslag, en allerlei dingen waar je mee te maken kunt krijgen als je een eigen woonruimte vindt.

En praat met je ouders! Ook al ben je 24, ik kan me slecht voorstellen dat ze het écht zo ver zullen laten komen dat je op straat zult moeten slapen. Er is blijkbaar een reden waarom zij vinden dat je beter het huis uit kunt, en het is vast belangrijk dat jij weet waarom. Mogelijk kun je er nog iets aan veranderen dan, en probeer anders in elk geval de contacten onderling in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je!!