Zijn verstandelijk gehandicapten ook verplicht zich te identificeren op straat?

Velen dragen geen portemonnee bij zich en ik kan me goed voorstellen dat ze het ook niet allemaal begrijpen (al kun je natuurlijk onmogelijk elke verstandelijk gehandicapte onder 'ze' scharen, er zijn veel verschillende gradaties). Krijgen ook zij een boete als ze om een legitimatie gevraagd wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag! Ben benieuwd... ;)
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Mee eens :-)

Het beste antwoord

Alleen bepaalde toezichthouders mogen op straat om een identiteitsbewijs vragen. Personen die uw identiteit mogen controleren zijn:

- politieagenten;
- conducteurs in het openbaar vervoer;
- buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) zoals inspecteurs van de Arbeidsinspectie of boswachters.

Deze toezichthouders mogen u niet zonder reden naar een identiteitsbewijs vragen. Situaties waarin dit mag zijn bijvoorbeeld:

- verkeerstoezicht (bijvoorbeeld als een fietser door rood licht rijdt);
- handhaving van de openbare orde (de veiligheid is in het geding);
- opsporing van strafbare feiten.

Nu is "handhaving van de openbare orde" een zeer ruim begrip. Dit is feitelijk wat de Politie als hoofddoel heeft, het handhaven van de openbare orde. Deze regel is dan ook voor de Politie vrij toepasbaar. Ook al is er geen directe aanleiding iemand om legitimatie te vragen, dan kan men deze regel toepassen en toch je verplichten om je te identificeren. Om nog maar te zwijgen over sommige steden die "Preventief fouilleren" en je hierbij kunnen vragen om jezelf te identificeren.

Of iemand nu verstandelijk gehandicapt is of niet maakt voor de wet niet uit, volgens de wet ben je verplicht je te kunnen identificeren. Of bij het niet tonen, of niet op zak dragen van een identificatiebewijs bij een verstandelijk gehandicapte bekeurd zal worden weet ik niet. Wettelijk zou er in voorkomend geval een grond zijn om wél te bekeuren, maar zoals we allemaal weten is het werken bij de Politie mensenwerk. Dus het zal sterk afhangen van de situatie en de bewuste Politieambtenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent pas gehouden je te legitimeren als daar een aanleiding voor is. Zomaar, zonder reden, mag geen politieman je om je ID-kaart vragen.
Ditzelfde geldt voor verstandelijk gehandicapten.
Ik heb een verstandelijk gehandicapt gezinslid en heb hier dus ervaring mee. Ze valt wel eens op straat en dan is het wat makkelijk als men meteen kan zien wie het is en waar ze thuis hoort. Dat is dan weer de goede kant van het bij je hebben van een ID-kaart.
Of ze bekeurd zou worden als ze hem eens zou vergeten, weet ik niet. Agenten zijn namelijk ook mensen!
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Jaja, zo was het wel ooit bedoeld. Dat de politie slechts naar je identiteitsbewijs mag vragen als daar een goede reden voor is. De minister heeft dat heel nadrukkelijk gezegd toen de Tweede Kamer aarzelde de wet aan te nemen. Maar ze vragen het nu lukraak, en dat wordt door de rechter geaccordeerd.
Ivana
12 jaar geleden
Geen idee. Ik denk ook niet dat ze het mij zullen vragen. Ik ben al voorbij de 70 en woon in een klein dorp. Ons kent ons. Maar in de stad misschien.
Ik zou trouwens vragen wat ik heb misdaan als ze mij om een ID-kaart zouden vragen. Als ze geen goed antwoord hebben, krijgen ze hem niet, zelfs niet van mij!