Hoe is de volksverspreiding in Noorwegen? en groeit noorwegen qua inwoners zo ja is dit dan vooral in de steden of in dorpen?

voor aardrijkskunde hebben wij een project en ik moet dus een vraag beantwoorden ik heb echt al het hele internet doorzocht maar nergens kon ik antwoord op de vraag vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens op wikipedia, naar inwonersaantallen van Noorwegen en grote steden in Noorwegen. Daar kun je veel aan afleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de CIA world factbook kun je ook heel veel informatie vinden, vaak betere info dan op Wikipedia. Wel in het Engels.

Het beste antwoord

Op het plaatje hieronder, kun je zien dat de bevolking in Noorwegen groeit. In de jaren 80 nauwelijks, en nu gaat het een tikkeltje sneller.

Je zult vast zelf ook wel weten dat we het hier hebben over urbanisatie, en dat de "urbanisatiegraad" iets zegt over de verhouding inwoners stad/platteland. Op het andere plaatje kun je zien dat de urbanisatie in Nederland, Frankrijk en Engeland iets groter is dan in Noorwegen. (klik 2 maal op het plaatje om het goed te zien!)

In cijfers: urbanisatiegraad Nederland 83% en Noorwegen 79%. Het verschil is dus niet zo groot.

Als je de files en de drukte in Nederland ooit nog eens zat wordt, dan moet je naar Noorwegen verhuizen. In Nederland zitten we met 400 à 500 inwoners op een km2, en in Noorwegen maar 12 per km2.