Zijn er ook fysieke eisen waar je aan moet voldoen als je verpleegkundige bij de defensie wil worden?

ik zit er over na te denken om een opleiding tot verpleegkundige bij de defensie te gaan doen. nu weet ik alleen nog of daar nog speciale eisen aan zijn gestelt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

ja daar zijn eisen aan gesteld. Je moet door de militaire keuring komen. In principe moet iedere defensiemedewerker uitzendingsgereed zijn. Hiervoor krijg je een algemene militaire opleiding. Als verpleegkundige moet je dit ook doen.

Naar alle waarschijnlijkheid is verpleegkundige een cluster 1 functie, wat betekent dat je aan de minimum fysieke eisen dient te voldoen. Dit betekent dat wanneer je fit en gezond bent, door de keuring zult komen. Onderdeel van de keuring is een fietstest (wordt met de minuut zwaarder, men kijkt naar je hartslag ontwikkeling en na de test naar het hersltel) en een krachttest (maximale krachtmeting).

ter indicatie: Als je gewent bent om twee keer per week te sporten zul je geen moeite hebben met de testen. Dit zijn de richtlijnen vanuit de defensie conditie proef die je dient te halen aan het einde van je algemene militaire opleiding:
*dames
10x opdrukken
20x situp
1900 meter hardlopen in 12 min

*heren:
20x opdrukken
30x situp
2400 meter hardlopen in 12 min

Tijdens de aanstelleingskeuring wordt ook gekeken naar gehoorafwijkingen, oogafwijkingen (in principe geen probleem, mits corrigeerbaar), cognitieve capaciteiten, psychische belastbaarheid (gesprek van circa een uur met psycholoog), lichaamsbouw en bewegingsvrijheid van gewrichten (door arts en fysiotherapeut), gebitsafwijkingen, ECG (hartfilmpje). Er wordt ook nog een unrine monster genomen en je hele medische geschiedenis wordt doorgesproken.

Kortom, er zijn zeker fysieke eisen. Je mag overigens best wat hebben gehad in je leven, als het maar niet tijdens je werk kan gaan opspelen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

p.s. dit lijkt misschien allemaal wat zwaar, maar valt echt wel mee. Als je gezond bent en met enige regelmaat sport ga je het gewoon halen. Als je niet sport is er ook niet zo'n probleem. Het keuringsproces is zo langzaam dat als je begin bij aanmeldingm je nog maanden de tijd hebt om je conditie op pijl te krijgen. Reken op 6 maanden tot een jaar voor je er helemaal door bent.

Toegevoegd na 4 minuten:
p.p.s. VMBO T is volgens mij minimum opleidingniveau voor verpleegkunde.