Hoe werden moordenaars en dieven in de Middeleeuwen opgespoord?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen hoorden ze Cadfael in!

Antwoorden (2)

In de middeleeuwen werd de verdachte aangehouden. Deze moest bekennen volgens hun rechtssysteem anders was hij onschuldig.
Een bekentenis kwam niet uit hun zelf, maar ze werden gemarteld totdat ze een bekentenis gaven. Ooi werden ze zelfs gemarteld tot de dood toe. Ook zullen er mensen geweest zijn die onschuldig bekend hebben om van de martelingen af te komen. Deze werden dan berecht veelal met doodvonnis.
Daders werden dus niet opgespeurd. Een verdachte aanhouden was voldoende. Ook zullen er in die tijd onschuldige aangewezen worden om het volk gerust te stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je het wel over een periode van zeker 1000 jaar!
De middeleeuwen (ca. 500 tot ca. 1500) vormen in de geschiedenis van Europa de periode tussen de Oudheid en de vroegmoderne tijd.

Er was een enorm standsverschil.
De hoogste stand, de adel, kon naar hartelust stelen, moorden en verkrachten. En ook de geestelijkheid kon rustig zijn gang gaan.
Adel en Kerk hadden alle macht.
En de boeren waren niet veel meer dan slaven, dus die konden helemaal niks.
Die waren zo weinig waard en het waren er zo veel, dat het niet uitmaakte als je er een of meer onschuldig strafte. 90% van de bevolking was boer, heel arm en ondervoed.

Er waren ook heel veel verschillende volken en die waren ook enorm in beweging.
En ieder volk had zijn eigen gewoonten.
Er werd heel veel geplunderd en daar kon niks tegen gedaan worden.
Door de plunderingen die gepaard gingen met de Grote Volksverhuizing nam de levensstandaard en het bevolkingsaantal in West-Europa behoorlijk af in vergelijking met de voorafgaande Romeinse periode.
Zelfs het geld werd minder belangrijk.

Het rechtssysteem verwaterde in deze tijd; elke stam volgde zijn eigen gewoonterecht.