Is er vertrouwelijk toezicht op de verdeling van een inboedel die door een testament executeur word uitgevoerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee is geen toezicht op de testamentair executeur, ik ben het ook eens geweest vandaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee is geen toezicht op de testamentair executeur, ik ben het ook eens geweest vandaar...

Antwoorden (2)

de executeur testamentair dient de verdeling van de nalatenschap op een open en transparante wijze uit te voeren zodat alle erfgenamen kunnen zien wat er gebeurt.

het toezicht gebeurt dus door de erven. er is geen instantie die dit uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als de testamentair executeur de verdeling niet eerlijk laat verlopen, maar er eigenlijk geen bewijs is dat dit wel zo is. Welke instantie kun je dan benaderen?
BW 4:148 zegt dat de executeur aan de erfgenamen alle door deze gewenste inlichtingen omtrent de uitoefening van zijn taak moet geven.
Alleen om gewichtige reden kan de kantonrechter een executeur ontslag verlenen. Art. 4: 149 lid 2. Uiteraard moet de executeur altijd rekening en verantwoording van zijn beheer afleggen ( art 4: 151).
Het is dus niet zodat tijdens de taakuitoefening er controle wordt uitgeoefend door de erfgenamen of anderen, maar de erfgenamen mogen dus wel als ze dat nodig vinden bij hem/haar aankloppen en vragen hoe de zaken er voor staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus in principe heb je geen poot om op te staan, als de testament executeur bijvoorbeeld s'nachts spullen uit het huis van de overledenen haalt, en bijvoorbeeld in zijn tuin, garage of bij een kennis verstopt. Of zie ik dit verkeerd?