waarom is 13 als ongeluks getal verklaard? (wereldwijd)

en 7 geluk...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de dag dat de Tempeliers zijn verraden door de kerk

Het beste antwoord

Het getal zeven als geluksgetal lijkt zijn oorsprong vooral te vinden in de bijbel. Dat
begint al meteen in hoofdstuk 1, wanneer God de aarde creëert in zeven dagen,
waarvan de zevende een rustdag is. Ook in de rest van het boek komt het getal vaak
voor, naar het schijnt 770 keer. Zo zijn er bijvoorbeeld de zeven deugden en zeven
hoofdzonden.

Maar ook buiten de bijbel zijn verklaringen te vinden voor de populariteit van het cijfer
zeven. Zo waren er voor het einde van de Middeleeuwen maar zeven grote
hemellichamen bekend (zon, maan, Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus) en
zitten er zeven kleuren in de regenboog.
Wat de oorsprong ook is, er wordt blijkbaar veel waarde aan gehecht. Staatsloten met
eindcijfer zeven zijn bijna altijd als eerste uitverkocht.
De verklaring voor de negatieve klank van het getal dertien wordt door sommigen ook in
de bijbel gezocht. Aan het Laatste Avondmaal - waarna Jezus werd gekruisigd - zaten
immers dertien personen. Maar een waarschijnlijker verklaring is dat dertien net één
meer is dan twaalf, wat weer gezien wordt als een mooi, gunstig getal. Dit vindt zijn
oorsprong bij de Babyloniërs, die een twaalftallig telsysteem hanteerden. Daarvan zijn
ook in onze samenleving nog sporen terug te vinden. Bijvoorbeeld onze tijdsrekening,
met twaalf uren en twaalf maanden.
De afkeer van dertien is dus oud, maar ook in onze tijd zit deze schrik nog
diepgeworteld. Zo zit er in geen enkel KLM-vliegtuig een stoelenrij dertien en de
vliegmaatschappij is niet van plan dit gebruik af te schaffen. En in veel hotels ontbreekt
de dertiende verdieping; de teller in de lift gaat direct van twaalf naar veertien.
Overigens is dertien niet overal het ongeluksgetal bij uitstek. In Japan bijvoorbeeld
staat vier symbool voor pech, omdat het Japanse woord voor vier (shi) ook dood
betekent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja...

Andere antwoorden (8)

Ach ja, numerologie en bijgeloof.
Het schijnt er iets mee te maken te hebben dat Judas, de verrader van Jezus, als laatste en dertiende aanschoof aan het laatste avondmaal.
14 jaar geleden
Kijk hier maar eens;
http://www.goeievraag.nl/vraag/13-ongeluksgetal.3415
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oops
Waarom is 13 een ongeluksgetal? In Europa en Amerika wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd. Dit zou ermee te maken hebben dat het 1 + 12 is. Twaalf wordt beschouwd als het getal van 'perfectie', bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament is er sprake van 12 apostelen. Meer dan perfect moet dus, doorredenerend, ongeluk brengen. Bij het Laatste Avondmaal was Judas de dertiende die aanwezig was en die hem later ook verraadde.

Waarom is 7 een geluksgetal? Dit heeft er waarschijnlijk te maken dat het de som is van de "heilige" getallen 3 en 4.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is omdat Jezus 12 appostelen had en hij zelf dus nummer 13 was en de Romeinen daar bruut een einde aan hebben gemaakt door nummer 13 te kruizigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die ESVW;

13 is trouwens niet overal ter wereld het Grote Boze Ongeluksgetal. In Hong Kong bijvoorbeeld werd de Alfa Romeo 164 als 165 verkocht vanwege de angst voor dat laatste cijfertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de dag dat de Tempeliers door de kerk zijn verraden en opgepakt. De mensen zijn gemarteld en vermoord.
Dit alleen omdat de kerk het geld nodig had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
571 is de jaar wanneer profeet mohammed s.a.v is geboren was...

1453 is de jaar wanneer Constantinopoli (Istanbul) veroverd was...

Totaal van de cijfers 5+7+1=13
Totaal van de cijfers 1+4+5+3=13

En vrijdag is de kerkdag van moslims is, is 13e vrijdag ongeluks dag..!

En nu getal 7
Getal 7 wordt als kruis gezien...

Toegevoegd na 2 minuten:
En nu kom op met die minnetjes.!