Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn ex-partner heeft toentertijd het pachtrecht van het graf van onze zoon weten te krijgen; dat loopt binnen een paar jaar af..wat gebeurt er dan?

Uitleg: er is door hem een dubbel graf gepacht.. dwz dat er naast mijn zoon en bij mijn zoon nog 3 personen meer begraven kunnen worden..op het oorspronkelijke graf rust een pachtrecht van 20 jaar, voor het tweede graf moet jaarlijks betaald worden..dat laatste is tot nu toe steeds gebeurd, ik weet alleen niet door wie..ik heb redenen om aan te nemen dat hij dat jaarlijkse bedrag niet zelf betaalt.
Nu loopt het pachtrecht over het eerste graf binnenkort af.. wat gaat er dan gebeuren? Ik vermoed dat hij het niet gaat verlengen namelijk.. of dat men hem niet kan vinden en dus ook niet kan vragen of hij dat nog wil..
Wordt het dan graf dan zonder meer ontruimd of zoekt en benadert men andere nabestaanden, zoals ik dus, er over en krijgen die dan een kans het pachtrecht over ter nemen?
En ook nog: wat als er voor die tijd wat gebeurt met mij of mijn andere zoon.. moeten wij dan bij mijn ex vragen of we daar ook begraven mogen worden of bepaalt dat de begraafplaatsbeheerder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
841
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem zelf contact op met de begraafplaats, dan kun je ongewenste beslissingen wellicht nog voor zijn. Anders kom je sowieso voor voldongen feiten te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou ik inderdaad ook doen. Zelf contact opnemen en niet afwachten, want dan kun je wel eens voor akelige verrassingen komen te staan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

neem inderdaad kontakt op met de beheerder van de begraafplaats,geef of maak samen met deze beheerder een soort dokument dat jij na het verstrijken van het pachtrecht die nu je ex beheert,dat jij het overneemt.dat kan hoor,als jij weer een contract afsluit voor 20 jaar en deze telkens verlengen..en betreft jou laatste vraag..zet dat ook op papier,vraag aan je verzekeringagent een wilsbeschikkingsformulier en schrijf daar op wat jij wilt,alles kun je er op zetten,je gehele begrafenis bij wijze van spreken...
maar..snel regelen hoor...want je weet nooit...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou sowieso bij de beheerder dit aankaarten zodat ook daar bekend is wie ze moeten contacten als het zover is.
Maar als de tijd verlopen is straks dan zal iemand dat opnieuw weer moeten pachten (of kopen als dat mogelijk is). Is er niemand die dat doet dan gaan ze inderdaad ontruimen. Soms is dan nog wel een andere optie en dat is opnieuw begraven of cremeren. Even navragen bij de beheerder wat bij hun mogelijk en/of gebruikelijk is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit moet je echt bij een rechtsdeskundige neerleggen. Dit is zo specifiek! Ga voor een juiste informatie naar een bureau rechtshulp of een advocaat. Misschien kun jij zolang je bij leven bent het pachtrecht overnemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of zoals bovenstaande beantwoorder vermeldde: Bij de beheerder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel even naar een bureau voor rechtshulp een jurist weet daar heus antwoord op.Lastige dingen zijn dat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding