Kan ik een proefles nemen bij een autorijschool terwijl ik mijn rijbewijs al heb?

Heb mijn rijbewijs al een tijdje, maar stel, ik zou nou een proefles nemen bij een rijsschool. Kan deze school dan zien dat ik het rijbewijs al heb?

Het lijkt mij best wel grappig om een keer te doen om te kijken hoeveel lessen ik aangeboden krijg (terwijl ik het al heb).
Is het strafbaar als de rijschool erachter komt dat je al je rijbewijs hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Waarom niet?! Zo lang je maar betaalt! Het lijkt me wel een erg duur experiment, met die prijzen van tegenwoordig :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je bent niet strafbaar, je moet er alleen rekening mee houden dat het resultaat wel eens slechter zou kunnen zijn dan je denkt. (Veel mensen denken dat ze beter rijden dan dat ze werkelijk doen)
anneliez
12 jaar geleden
Denk niet dat het strafbaar is,maar voor de rijschool houder is het natuurkijk minder leuk,als je een proefles neemt gaat hij er van uit dat je rijles bij hem gaat nemen,en misschien als je dat niet doet,moet je de les misschien betalen.
12 jaar geleden
Tuurlijk mag dit. Of het helemaal netjes is betwijfel ik t.o.v. de rijschool. Hij denkt namelijk een nieuwe klant binnen te halen.

Verder is het niet erg afentoe advies in te winnen, door nogmaals een lesje te nemen. Er blijft altijd ruimte voor verbetering.

Een rijschool zal nooit iemand zover screenen zodat zij weten dat je het rijbewijs al hebt. Zolang je betaald is er niks strafbaars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijscholen bieden allerhande lessen aan voor mensen die hun rijbewijs al hebben. Gewenningslessen voor mensen die een hele tijd niet gereden hebben of die om gezondheidsproblemen wat onzeker zijn, speciale angsttrainingen, en natuurlijk slipcursussen en andere lessen.

Puur om voor de gein te kijken hoeveel lessen ze inschatten? Dat lijkt me strafbaar nee, het hangt alleen af van het gevoel voor humor van de instructeur of rijschoolhouder of ze dat waarderen of niet. Wat je in elk geval niet moet doen, is een gratis of goedkope proefles nemen die bedoeld is voor mensen die nog geen rijbewijs hebben, die zijn gewoon niet voor jou bedoeld. Dat is op z'n minst niet netjes, als je dat doet. Maar als je gewoon het volle pond betaalt, prima. Overigens vind ik het heel knap als een instructeur in één les een goede inschatting kan maken van hoeveel lessen je nodig hebt. Na een les of zes hebben ze echt wel een globaal idee, maar na één les is het meer een gok dan echt een inschatting. En of jij zin hebt om zes lessen te betalen, betwijfel ik.

Je kunt natuurlijk ook gewoon open kaart spelen, en vantevoren vertellen waarom je zo'n les wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk kan dat alleen dat kost je wel meer geld maar je kan dan wel of nieuwe dingen leren of steeds beter gaan autorijden.