Hoe kom ik op en Hbo met een vmbo diploma zonder de havo en mbo?e

Ik ben 19 en die nu de havo, maar daar word niets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (3)

Als je 21 bent, kun je een toelatingsexamen doen.
Let wel: in de tussentijd zul je toch moeten werken en/of leren, anders heb je geen inkomen.
En ik weet niet waarom de HAVO niets wordt, maar besef wel dat je voor het HBO flink wat in je mars moet hebben aan kennis, leer- en doorzettingsvermogen en studiediscipline.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, met deze manier van vragen stellen word het HBO Niets.

Buiten dat, zolang je nog geen 21 bent, kan je niet zonder geschikte vooropleiding naar het HBO.

Dus je moet je tijd uitzitten, of gaan werken en op je 21e een toelatingstest aanvragen.
12 jaar geleden
Er zijn 3 mogelijkheden op het HBO toegelaten te worden:

- De Havo afronden met een diploma
- Een MBO diploma op niveau 4 halen
- De toelatingstest, ook wel 21+ toets genoemd, halen. Hier mag je pas aan deelnemen als je 21 bent en wat er getoetst wordt is afhankelijk van je gekozen opleiding. Zo zullen ze voor een studie bedrijfskunde o.a. je wiskunde testen, maar voor een talenstudie juist weer je Nederlands. Verder hoort bij die toelating ook een gesprek, waarin zal worden ingeschat of jij discipline genoeg hebt en genoeg motivatie om de opleiding te doen.

Voorlopig is er voor jou dus nog geen mogelijkheid om naar het HBO te gaan. Maar als je de Havo al moeilijk vind, denk er dan nog maar eens heel goed overna. Want het HBO vraagt heel wat meer van je dan de Havo, qua kennis, maar ook qua initiatief nemen, discipline, zelfstudie, zelfstandigheid etc.