Lonely Planet is een uitgeverij van reisboeken.
bamibal
12 jaar geleden
Loneley Planet is een Engelstalige reisgids. Er zijn er heel veel van uitgebracht, zodat je bijna alle bestemmingen op de wereld er wel in kan vinden. Er staan veel tips in, voor overnachtingen, voedsel, bezienswaadigheden enz. Wikipedia schrijft er het volgende over:

De Lonely Planet (Engels voor "Eenzame Planeet") is een reisgids die oorspronkelijk vooral onder rugzaktoeristen grote bekendheid genoot, maar nu ook bij het "grote publiek" bekend is. De gids, die in het Engels geschreven wordt, maar ook vertalingen in andere talen kent, geeft overzichten van bezienswaardigheden en overnachtingsmogelijkheden. Ook worden restaurants, cafés en discotheken beschreven.
Lonely Planet richt zich op allerlei regio's in de wereld, ook van de minder bekende bestemmingen bestaat een Lonely Planet. De Lonely Planet krijgt soms kritiek omdat het de toeristen naar dezelfde bestemmingen zou sturen.
De eerste Lonely Planet-reisgids, Across Asia on the Cheap, werd uitgegeven in 1973. Sindsdien zijn (tot 2004) zo'n 650 boeken in 118 verschillende landen uitgegeven. In totaal worden jaarlijks zo'n zes miljoen Lonely Planet-reisgidsen verkocht.
De gids wordt uitgegeven door Lonely Planet Publications, waarvan het hoofdkantoor in een buitenwijk van Melbourne (Australië) is gevestigd. Het bedrijf werd in 2007 opgekocht door BBC Worldwide, een commerciële tak van de BBC.
Het bedrijf heeft ook een televisieproductiemaatschappij, Lonely Planet Television, die vier televisieseries heeft geproduceerd: Lonely Planet Six Degrees, The Sport Traveller, Going Bush en Vintage New Zealand. Een vijfde serie, Bluelist Australia, is in productie.
Op 20 februari 2011 kocht de BBC Lonely Planet.De oprichters, Tony en Maureen Wheeler, hebben een boek geschreven met de titel Once While Travelling: The Lonely Planet Story waarin staat beschreven hoe ze elkaar hebben ontmoet en zijn getrouwd, hoe ze van Londen naar Australië zijn gereisd en hoe Lonely Planet tot stand kwam.