Wat is er nog meer behalve de huurdersbond in belgie als je problemen hebt met de huur etc?? (zie uitleg)

Ik heb een jaarrekening ontvangen van de immo met een hele hoop kosten waar ik niet allemaal verantwoordelijk voor ben. En de huurdersbond vind ik persoonlijk niet heel erg behulpzaam hierin.
Is er nog een andere instantie die ik hiervoor kan inschakelen zonder meteen een advocaat te raadplegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Advocaten van de commissie juridische bijstand geven gratis en anoniem advies en informatie bij huurproblemen.
Hiervoor moet u zich meestal tot het OCMW richten.
fremar
12 jaar geleden
Hey!

Sommige OCMW's stellen een jurist ter beschikking voor de inwoners van de gemeente waarvoor zijn bevoegd zijn. Die jurist kan je dan advies verlenen omtrent je plichten en rechten als huurder. Ook kunnen (de minst bedeelden, dus zij die onder een bepaalde inkomensgrens vallen) mensen beroep doen op een pro deo-advocaat. Dat wilt zeggen een GRATIS advocaat.

Heb je financiële problemen en krijg je je rekeningen niet betaald? Ook dan kan je bij het OCMW terecht. Mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen, zelf niets meer overhouden op het einde van de maand, dakloos zijn etc.. kunnen een beroep doen op het Recht op Maatschappelijke Integratie. Een Maatschappelijk Assistent van het OCMW kan je dan helpen met het beheren van je budget (individuele schuldbemiddeling). Ook is het soms mogelijk dat de rechtbank je oplegt om in schuldbemiddeling te gaan (collectieve schuldbemiddeling)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jammer dat je niet geholpen werd bij de Huurdersbond. Zij zijn immers gespecialiseerd in de huurwetgeving. Mocht je niet tevreden zijn, zou ik een brief schrijven naar het Vlaams Overleg Bewonersbelangen, dat is hun koepel.
Ikzelf heb zeer goede ervaringen met de Huurdersbond. Je moet wel lidgeld betalen natuurlijk maar dat is heel weinig. Plus mag je natuurlijk niet op korte termijn resultaten verwachten. sommige dingen duren nu eenmaal zijn tijd, soms moet er ook een bepaalde procedure gevolgd worden om nadien eventueel 'wettelijk" in orde te zijn als het tot een rechtszaak zou komen.
Buiten de Huurdersbond kan je ook terecht bij :
- het justitiehuis. in vele grote Vlaamse steden vind je dat, bv. in Antwerpen, Gent. je kan hiervoor een vraag stellen bij het dichtsbijzijnde gerechtsgebouw. vraag naar gratis eerstelijnshulp.
- Test Aankoop. deze organisatie geeft (soms) gratis één advies zonder dat je lid bent. Maar daar ben ik (als wel lid zijnde) niet zo tevreden over. Zij antwoorden vaak niet op een mail, ook niet bij mijn vriend (die ook lid is) dus wij overwegen om ons lidmaatschap stop te zetten
- vele advocaten geven ook gratis advies bij een eerste consult
PS
Als sociale huurder kan je ook terecht bij de Vlaamse Ombudsman voor meer info. Tenminste als je eerst je sociale verhuurmaatschappij in gebreke hebt gesteld, bv. met een mail of een aangetekende brief. Maar ik begrijp dat je privé huurt dus dat geldt voor jou niet.