Nederland telde eind 2010 ruim 2,6 miljoen 65-plussers (15,6% van de totale bevolking), waarvan bijna 800.000 80-plussers. 2011 was het piekjaar van de vergrijzing. In één jaar kwamen er 120.000 65-plussers bij.
25 % van de 65-plussers loopt extra risico op gezondheidsproblemen, opname in een tehuis of overlijden. Vorig jaar bestond deze groep kwetsbare ouderen uit 700.000 personen.
Het feitelijk gebruik van verpleeg- en verzorgingshuiszorg is lager dan de vraag, omdat veel ouderen ervoor kiezen om langer zelfstandig te blijven wonen met hulp van thuiszorg.

Van die meer dan 2,6 miljoen Nederlanders van 65 jaar en ouder wonen er ruim 100.000 in een verzorgingshuis en ruim 50.000 in een verpleeghuis. Nederland telt bijna 1.700 verzorgings- en verpleeghuizen.
Dus nu nog de rekensom hoeveel procent 150.000 is van 2,6 miljoen. Als ik het goed gedaan heb is dat 5.769%.

Toegevoegd na 54 minuten:
Omdat de getallen niet exact zijn, kan als antwoord beter gesteld worden dat het percentage 5½ à 6% is.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je berekening klopt. Wel zou ik liever spreken van een percentage van om en nabij de 5-6%, in plaats van de zeer specifieke 5.769% die jij noemt, omdat de tekst niet met exacte getallen werkt. Ach, over muggenziften gesproken...Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook nog de vraag of je bij 65+ al over 'ouderen' spreekt.
Amadea
12 jaar geleden
Over een paar jaar wordt het 67+ , maar nu is het echt vanaf 65 dat je gepensioneerd bent en bij de ouderen behoort...