Hoe haal ik de hoofdlijnen uit een studieboek?

Ik moet een werkstuk maken, heb daar meerdere boeken voor opgezocht in de bibliotheek. Het 'probleem' is nu dat het zo'n overkill aan informatie is dat ik niet meer weet wat nou wel of niet belangrijk is om in het werkstuk te doen.

Heeft iemand een idee wat de beste manier is om de relevante informatie van de onnodige te onderscheiden?
x

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een manier is om niet vanuit de boeken te denken, maar vanuit je werkstuk.
In een werkstuk wil je bepaalde informatie doorgeven.
Wat wil je doorgeven? Daar draait het om.
Stel jezelf vragen wat je van het onderwerp wilt weten.
Zoek de antwoorden op in de boeken.
Maak daarvan een werkstuk, waarbij de gestelde vragen de leidraad zijn.
In ieder geval succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak eerst eens een structuurschema van wat je wilt vertellen in elk hoofdstuk/paragraaf. Hierdoor, kan je gericht gaan zoeken naar informatie in boeken. Dan vertel je niet te veel maar ook niet te weinig want je geeft exact antwoord op vragen/kernzinnen in het structuurschema?
Zo doe ik het vaak als ik een artikel / paper schrijf.