Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik meer vrijwilligers voor in het buurthuis?

We staan te springen om vrijwilligers maar zie ze maar eens te vinden en nog belangrijker hoe te houden...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was heel druk een antwoord aan het tikken, maar eerlijk is eerlijk, ik HEB het antwoord niet. Dus daarom een lange reactie waarin wel duidelijk wordt wat voor MIJ een reden zou zijn om het toch weer op te pikken. In het volle besef dat ik niet de enige ben. Het krijgen en houden van mensen is een groot probleem , in de hele vrijwilligers-sector, en in mijn eigen omgeving heb ik zo ongeveer ALLE buurthuizen vrijwel volledig plat zien gaan na de invoering van het rookverbod. (Blijkbaar werd er zowel in het vrijwilligersbestand als het bezoekersbestand flink gepaft). Dat is ook voor mij (en de zeven eveneens rokende andere vrijwilligers met mij) indertijd namelijk de reden geweest om alle acht a la minuut te stoppen met het werk. (Verschilllende activiteiten en bardiensten in 5 buurthuizen). Je stopt er wel uren vrije tijd, je ziel en zaligheid in, helemaal voor niks, (okee, een kop koffie) dus als je dan niet eens meer een peuk kunt opsteken achter de bar of desnoods op kantoor, is de lol er wel af. Mensen binden zich niet makkelijk meer voor langere tijd geheel onbaatzuchtig aan een stichting of vereniging, en zeker niet als daar niet alleen niks tegenover staat - dat is nog wel overkomelijk, vanwege de bevrediging die het geeft en het plezier in het werk - maar ook nog eens 'offers' vraagt. Voor veel verenigingen zit de oplossing in het tijdelijk / projectmatig maken van het vrijwilligerswerk in combinatie met een klein voordeeltje (dat niet per se geld hoeft te kosten). Maar buurthuizen zijn een 'langlopende' zaak, waarbij het ook niet altijd makkelijk is om de haverklap nieuwe mensen in te moeten werken. Als ik ook maar een vaag idee had hoe je de oude mensen terug zou kunnen krijgen - of weer nieuwe aan kunt trekken - zou ik het zeggen, maar ik heb werkelijk geen ene clou. Ik zie het hele buurthuisgebeuren eigenlijk al ruim vijf jaar wegkwijnen, dus dat jullie extra vrijwilligers nodig hebben is een goed teken. Petje af.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Eerst kun je advertenties in kranten zetten en een briefje ophangen in supermarkten. Daarnaast kun je proberen bij de plaatselijke middelbare school een deal te sluiten over maatschappelijke stages, dan moeten leerlingen vrijwilligerswerk doen. Om vrijwilligers te houden kun je het beste heel flexibel zijn: ze zijn er voor jou en niet andersom. Als ze eens weg willen moet dat kunnen want je moet blij zijn dat ze überhaupt komen. Als het kan is af en toe een cadeautje ook leuk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een idee om contract op te nemen met middelbare scholen in de buurt. Leerlingen moeten allemaal maatschappelijke stage lopen, een buurthuis is daarvoor een goede plek, wel tijdelijk maar misschien blijven er wel een paar ' hangen'.
Inschrijven bij een vrijwilligers vacaturebank.
Een artikel in het plaatselijke krantje over de activiteiten in het buurthuis, met gelijk een oproep voor vrijwilligers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een idee om flyers in het dorp/stad te verspreiden huis an huis met een dringende omroep.
Goed opvallend met aan de voorkant de opschrift Attentie Attentie b.v.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing