Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mogen je ouders je ziektekosten betalen als je in de bijstand zit?

De kosten van mijn ziektekostenverzekering worden afgeschreven van de rekening van mijn ouders. Mag dat? Of word dat gezien als extra inkomsten bij de gemeente?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

als het maar betaald wordt lijkt me !iets betalen zijn geen inkomsten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen inkomsten. Het wordt betaald door een ander, en is geen verdienste als daar niets tegenover staat van jouw kant. Dit mag gewoon. Als je daartegenover bij hen moet schoonmaken of klusjes doen, dan is het inkomsten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de bijstand wordt gekeken naar je inkomen en naar je vaste lasten. Het is niet dat het niet mag en het wordt ook niet als inkomsten gezien, maar je vaste laten zijn lager en ik weet niet in hoeverre dat invloed heeft op de hoogte van je uitkering.
vraag het voor de duidelijkheid even na.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijstand is bedoeld voor de kosten van levensonderhoud, waaronder je zorgverzekering.
In principe kan je uitkeringsinstantie moeilijk gaan doen, want nu heb je een voordeel ter hoogte van de zorgpremie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag, maar je bent formeel wél verplicht dit te melden. Het kan invloed hebben op de hoogte van je uitkering, al zal de precieze uitwerking hiervan waarschijnlijk verschillen per gemeente.

In de Bijstand geldt dat wanneer je systematisch geld of goederen van iemand krijgt die een invloed van betekenis hebben op je besteedbaar inkomen, dit meegerekend kan worden bij de bepaling van de hoogte van de uitkering. Ook wanneer bijvoorbeeld zeer regelmatig anderen boodschappen voor je doen en dan deze boodschappen voor je betalen, is dat iets wat je zou moeten melden bij de sociale dienst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding