Blijf je mensen in ontwikkelingslanden helpen, ook al weet je dat het op den duur nooit beter kan worden?

Ik steun veel goede doelen, maar heeft het uiteindelijk zin.
Je helpt mensen te overleven, ze krijgen weer kinderen, zij krijgen het ook weer moeilijk, hebben hulp nodig anders overlijden ze, ze krijgen hulp en overleven, krijgen weer kinderen en zo gaat het als maar door.
Ik zou iedereen wel willen helpen die in nood zit, maar heeft het zin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb jarenlang zo gedacht over met name de hulp aan Bangladesh. Telkens maar weer overstroomde dat land, verdronken de mensen (helemaal of bijna) en dan werd er weer hulp gestuurd. Keek ik op de kaart dan zag ik de eindeloze delta, waar geen deltawerken te bouwen zouden zijn. Hopeloos geval dus. Kon je ze niet beter laten verdrinken? Nieuwe kinderen, nieuwe overstroming, en weer allemaal doden. Het leek me dweilen met de kraan open.
Totdat ik op een dag een documentaire zag dat er nu een systeem ontworpen is voor de dorpelingen. Een groot dorpshuis op palen waar alle burgers tijdens een overstroming hun heil kunnen zoeken. En in tijden dat het er leefbaar is, dan wordt het gebruikt als ontmoetingscentrum en als de school. En relatief eenvoudig te bouwen. Door henzelf, bij voldoende financiële hulp.

Een prachtige oplossing voor een in mijn ogen onoplosbaar probleem.

Zolang er mensen blijven geloven, dat problemen oplosbaar zijn, blijf ik proberen mee te helpen aan een betere wereld. En die mensen zijn er. Door gerichte steun te geven. In projecten waarin ik geloof. Of aan mensen die denken dat ze die oplossing zullen weten te vinden.
Als je iets niet wilt, dan vind je een reden, als je iets wel wilt, dan vind je een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel!

Andere antwoorden (10)

De Talmoed zegt: "Wie één leven redt, redt de hele wereld."
Een mooie wijsheid.
Eigenlijk kun je mensen op de rand van de hongerdood niet negeren met rationele argumenten, zoals je ze noemt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi gezegd, + 1!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
nee volgens mij niet ten eerste gaat al eenderde van het opgehaalde bedrag naar de diknekken aan de top van de goede doelen en van de rest van het geld weet ik het ook niet
Je ziet ook bijna nooit in een spotje dat de giften goed hebben geholpen maar altijd die ellende.
Het is gewoon dweilen met de kraan open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet alle problemen van de wereld op je schouders nemen. Als je wilt helpen, heel goed! Doe het met mate, dan kan jij het lang volhouden en heb je er zelf ook voldoening van.

Maar het helpen doe je niet door een vis te geven, je moet een hengel geven. Dan kunnen ze zelf vissen vangen.

Als je in staat bent om te helpen op deze manier, door bijvoorbeeld onderwijs te ondersteunen, dan ben je echt duurzaam bezig.
itsme
14 jaar geleden
Nee. Als je ze wilt helpen, kun je beter een lokaal project steunen. Er zijn projecten, opgezet door Nederlanders, die ze daar ter plekke uitvoeren. Dan weet je dat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen.
Het geld dat je aan goede doelen geeft, daarvan gaat zo'n 50% op aan overhead (loon directeur, geld om te beleggen, geld om reclame te maken etc). Wat er dan al naar het onwikkelingsland gaat, daarvan is het nog maar af te vragen of het gebruikt wordt waarvoor je hoopt dat het gebruikt wordt. Kans is groot dat er echter wapens voor gekocht worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je kan dan je (overigens goede) antwoord net zo goed beginnen met 'Ja' i.p.v. 'Nee'. Want dan help je toch mensen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherp !
Voedsel geven aan een hongerland is je naasten helpen.
Maar is geen oplossing voor het probleem op zich zelf.
Als je zo mensen in leven moet houden zijn er straks meer mensen met honger.
Je kan ze ook leren hoe je landbouw kan plegen zodat ze zelf gewassen kunnen kweken en geen honger meer hoeven hebben.
Maar als er geen regen meer valt, kan er ook niets groeien.
Je kan pompen slaan voor water, maar als de pompen stuk zijn, er er zijn geen onderdelen dan is er ook geen water.
Hoe kunnen we nog helpen?
Hoe meer hulp, hoe meer mensen ,hoe meer honger.
Zijn we soms al niet veel te laat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, da's nou helemaal mijn vraag. Eddijst je snapt het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep
Nee, ik zou niet blijven helpen als het op den duur toch nooit beter zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom zou het niet beter worden?
en wil je iedereen helpen, als je één iemand helpt is het toch al goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt toch niet uit of het zin heeft op de lange duur. Even de ellende verlichten op korte termijn kan nét voor die iemand een verschil betekenen. Wat je eigenlijk stelt is, dat het een druppel op een gloeiende plaat is, het zij zo denk ik. Maar maakt voor die eene even een verschil, en dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje!
Alle kleine beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk! Als je niets doet verandert er in elk geval helemaal niets. Als er door jouw gift één kind naar school kan, of ingeent wordt, dan helpt dat voor DAT kind heeeeel erg veel!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1