Wat betekent: 'wees eens een kerel/man'?

Ik hoor mensen op tv dat soms zeggen tegen jongens of mannen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik zeg dat ook wel eens tegen mijn zoon.
Meestal wanneer hij een beetje over zijn grenzen heen moet gaan.
Bijvoorbeeld als hij boos is maar het beste 'de wijste' kan zijn en zich rustig houden.
Dat is voor hem heel moeilijk en dan zeg ik: 'Kom op! Wees een kerel en hou nu maar gewoon je gemak!'
Of als hij iets op moet biechten aan iemand: 'Wees nou maar gewoon een vent en vertel het gewoon!'.

Ik geef nu een voorbeeld maar ik hoop dat ik het er ook mee heb uitgelegd.
Het betekent meer iets in die geest van: wees dapper, wees moedig, wees stoer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ze niet zo kinderachtig of slapperig moeten gedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je niet zo bang moet zijn voor iets,
Of dat je iets gewoon moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou je kloek, hou je sterk, heb moed, toon je krachtig.
Dat zijn zowat de synoniemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze niet zo'n slapjanus moeten zijn, maar zich sterk/stoer/heldhaftig behoren te gedragen.
Amadea
12 jaar geleden
'wees een kerel' betekent dat je je emoties niet de overhand moet laten nemen, en je enigszins stoer moet opstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wees eens een kerel en of man wil zeggen je moet niet zo flauw of een watje zijn, maar een bikkel zijn heel stoer en sterk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet sterk in je schoenen staan ,dat je er tegen de kritiek kunt