Ik heb 24 sep aangetekend een bezwaarschrift bij de gemeente ingediend en nog steeds geen beslissing. mag dit?

terugvordering van de wij(wet investering jongeren)
volgens artikel 7:10 lid awb moet de gemeente binnen 6 weken een beslissing hebben genomen.
De termijn mag worden verlengd met max 4 weken als ik daar schriftelijk over geinformeerd wordt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De gemeente had al een beslissing moeten nemen. Binnen het bestuursrecht geldt een standaardtermijn van 8 weken geloof ik, maar veel gemeentes hanteren zelf de kortere termijn van 6 weken. Ze mogen daar inderdaad langer over doen (bijvoorbeeld als er aanvullende informatie nodig is) maar dan moeten ze je daar schriftelijk over informeren. Heb je al gebeld hierover? Wat wordt gezegd dat de reden is dat er nog geen beslissing is genomen? Het beste kun je de gemeente schriftelijk in gebreke stellen, liefst door middel van een aantekende brief. Dat kunnen ze niet zomaar naast zich neerleggen. Het uitblijven van een beslissing zou je op kunnen vatten als een positief antwoord op je bezwaar, maar dat is juridisch wel een beetje wankel. Je kunt er echter voor kiezen om in je brief - waarin je de gemeente in gebreke stelt - dit ook te benoemen, dat je er dus bij deze vanuit gaat dat je bezwaar is toegekend, tenzij ze je binnen tien werkdagen schriftelijk laten weten dat dit niet zo is. Mocht de gemeente niet reageren op de in gebreke stelling (ze moeten hierop reageren, maar ik heb wel eens meegemaakt dat een gemeente zelfs dit naast zich neerlegde) zoek dan juridische hulp. Je kunt informeren bij het juridisch loket voor een eerste oriëntatie, daar kunnen ze ook vast met je uitzoeken of je eventueel recht zou hebben op gesubsidieerde rechtsbijstand, mocht het zover komen dat je die nodig hebt.

U had al een beslissing moeten ontvangen. De vraag die bij mij nu opkomt is of u wel een in kennis bent gesteld over het aanhouden van het bezwaarschrift (verlenging). Stel de gemeente in gebreke en vraag om een voorlopige voorziening (opschorting terug betaling of kwijtschelding), doe bij de aanvraag een kopie van het bezwaar en een kopie van aangetekend versturen, mocht de gemeente wederom niet reageren kunt u de bestuursrechter om een beslissing verzoeken.

Nee, dit mag niet. De gemeente moet zich aan de wet houden en binnen een bepaalde tijd reageren. Er kunnen zelfs vergoedingen worden gegeven als het termijn van reageren wordt overschreden. De termijn van een beslissing is in jouw geval al veel te lang overschreden, zelfs met de vier weken die het langer mag duren. Ik begrijp uit je vraagstelling dat je geen brief gekregen hebt dat de beslissing langer duurde. Je hebt lang genoeg op een antwoord gewacht en daarom kan je het beste een brief schrijven aan de gemeente. Je kan ook bellen naar de gemeente, maar vaak wordt een brief serieuzer genomen dan een telefoontje, en met een brief heb je bewijs dat je contact hebt gezocht. Wel even een kopie maken voor je eigen administratie als bewijs.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/go...