Wat verdient de directeur van het Nederlandse rode kruis?

Zag zojuist het einde van het programma serieus request.
Een vriendelijk lachende directeur nam alvast een cheque aan; tja toen ontstond deze vraag; wat voor salaris bruto krijgt deze mijnheer voor zijn werkzaamheden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

. Hoeveel verdient de directeur van het Nederlandse Rode Kruis?

Het Rode Kruis heeft een eenhoofdige directie. Het salaris van de directeur wordt jaarlijks gepubliceerd in het jaarverslag. Het salaris bedroeg in 2009 141.827 euro, inclusief vakantiegeld. De sociale lasten en pensioenpremie bedroegen 32.581 euro en de overige vergoedingen en kosten bedroegen 27.853 euro. Deze bedragen zijn vrijwel onveranderd vergeleken met 2008.
2. Waarom verdient de directeur van het Nederlandse Rode Kruis zoveel?

Het Nederlandse Rode Kruis is een grote organisatie, met meer dan 35.000 vrijwilligers en meer dan 500 beroepskrachten. Het Nederlandse Rode Kruis is op het gebied van noodhulp, eerste hulp en sociale hulp actief in een complexe nationale en internationale omgeving, met enige regelmaat ook in gevaarlijke gebieden. Slagvaardigheid is voor een noodhulporganisatie van groot belang. Het salaris van de directeur is afgestemd op die verantwoordelijkheid.
3. Voldoet het salaris van de directeur van het Nederlandse Rode Kruis aan de Balkenende norm, de VFI norm en de DG norm?

Het salaris van de directeur voldoet aan de Balkenende-norm en de VFI-norm. Beide normen kennen een verschillend berekeningsmodel. De Balkenende-norm betreft het belastbaar inkomen inclusief de bijtelling van de auto en de pensioenlasten van de werkgever, verminderd met de eigen bijdrage voor het pensioen. Dit komt voor de heer Breederveld neer op 182.000 euro. De Balkenendenorm was voor 2009 vastgesteld op 188.000 euro.
De VFI norm gaat uit van salaris, vakantiegeld en een eindejaarsuitkering (die de directeur van het Rode Kruis niet krijgt). In de norm wordt onder meer rekening gehouden met de zwaarte van de functie, de omvang van de organisatie, de complexiteit van de dienstverlening, enzovoort. Het Rode Kruis valt in de ‘zwaarste’ categorie van goede doelen waarbij een maximaal bruto jaarsalaris is vastgesteld van 154.174 euro. Dit bedrag is exclusief sociale lasten, pensioenpremie en overige vergoedingen en kosten. Met een salaris van 141.827 euro blijft de directeur hier onder.
De DG-norm (MFS II norm) is recent geintroduceerd door het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking en eist van hulporganisaties dat de directeur niet meer verdient dan een basissalaris van een directeur-generaal op een ministerie (in 2010 circa 124.000 euro voor een 36-urige werkweek). De norm gaat in per 1 januari 2011 en vanaf dat moment zal de directeur van het Rode Kruis ook daaraan voldoen.