Waarom wordt de OPTA steevast "telecomwaakhond" genoemd?

In nieuwsberichten zegt men vrijwel altijd "telecomwaakhond OPTA". Afgezien van het feit dat iedereen inmiddels wel weet van de OPTA is, is "waakhond" ook geen juiste benaming. Bovendien is het betuttelend.

Waarom wordt de OPTA niet gewoon omschreven als "telecom-toezichthouder" ?

bamibal
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Mensen zijn van een waakhond eerder bang dan van een toezichthouder.
Dus dan zal de term telecomwaakhond hier wellicht meer respect afdwingen
12 jaar geleden
Tot de zomer van 1997 was KPN (eerder de PTT) monopolist op een groot deel van de telecommunicatiemarkt in Nederland. Om te voorkomen dat nieuwe partijen geen kans zouden maken, werd de Opta in het leven geroepen.

Sinds jaar en dag vindt de politiek dat de Opta meer tanden moet krijgen: het bedrijf moet de functie van waakhond vervullen. Naar aanleiding van een escalatie van de ruzie tussen KPN en de Opta in augustus 2003, pleitten de meeste woordvoerders van de partijen in de Tweede Kamer voor meer slagkracht en bevoegdheden van de Opta.

De begrippen "waakhond" en "telecomwaakhond" zijn voor de Opta zelf min of meer geuzennamen geworden: de organisatie gebruikt ze sinds 2007 regelmatig in publicaties. Dat heeft vast ook als doel om aan de politiek te laten zien dat de Opta niet alleen blaft, maar ook kan bijten.
Pieter2011