Op welke leeftijd 'mag' men van je verwachten dat je zelf weet wie je bent, zelfkennis hebt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Zelfkennis heeft niets te maken met een bepaalde leeftijd, het is een kwestie van levenservaring. Als je veel nadenkt over levensvragen en kwesties, dan ontwikkel je een eigen mening en op die manier leer je jezelf ook kennen, je weet dan waar je 'staat'. Er zijn oude mensen die geen enkele zelfkennis hebben, zij denken nooit na over de dingen van het leven. Maar, er zijn ook prachtige jongeren die al een heleboel zelfkennis hebben, zij weten goed te verwoorden wat ze denken, hebben een eigen mening en weten ook heel goed wat ze wel en niet willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. +1

Andere antwoorden (4)

sommige mensen doen daar heel lang over, of leren het nooit.
ik heb begrepen dat de hersenen rond een leeftijd van 23 zijn uitgegroeid, en ook de ergste hormonen zijn dan wel uitgeraasd.
vanaf die leeftijd mag je in ieder geval progressie verwachten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord! +
Dit is moeilijk te zeggen omdat bier geen standaard voor is.
Volgens de wet is iemand vanaf 16 jaar handelsbekwaam en vanaf 18 jaar volwassen.
Het hangt natuurlijk geheel van de persoon af en hoe je je gedraagt.
De meeste mensen hebben echter na hun studietijd (na 25e jaar) genoeg zelfkennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hersenen zijn rond een leeftijd van 23-25 jaar uitgegroeid. Maar dat houdt niet in dat je jezelf kent. Sommige zijn hier al veel eerder achter, terwijl anderen daar veel langer over doen. De kinderen van ouders die kun kinderen heel strak en beschermd hebben opgevoed, doen er gemiddeld langer over om zichzelf te leren kennen dan kinderen die alle ruimte hebben gehad zich volledig te ontplooien.
Wel mag en kun je aannemen dat iemand van 21 jaar zichzelf redelijk goed kent, uitzonderingen daargelaten.
Echter leer je in elke (nieuwe) situatie leer je jezelf beter kennen, je bent eigenlijk nooit uitgeleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op verschillende niveaus geldt dat voor alle leeftijden.

Zelfkennis is het begin van wijsheid omdat het de eigen "geconditioneerdheid" doorziet, waardoor een duidelijker besef ontstaat van dat wat vals is en dat wat waar is. Voor jezelf.

Het allerbelangrijkste is:
Leer kritiek te aanvaarden als iets positiefs.
Je hebt een beeld van jezelf en het is heel goed mogelijk dat dat niet klopt met hoe andere jou zien.
Sta daar voor open!
Dus:
"Probeer eerst iemand te begrijpen, en dan pas begrepen te worden."

Neem jezelf niet al te serieus. Als je te star of te strikt bent, dan zal jouw omgeving moeite hebben met jou oprecht te benaderen.

Als je door krijgt hoe je overkomt, ga je meer beseffen hoe je BENT.
Je weet wat je wilt en wat jou gelukkig maakt.
Zelfkennis stelt je in staat om je leven wat aangenamer maken. Zelfkennis helpt je om jaloezie, wraak, wrok, depressies en angsten te begrijpen.
Zelfkennis stelt je in staat om beter te kunnen werken en het werk met meer plezier te doen.
En over het algemeen dan ook met meer succes.

Als je wilt leven op de manier zoals je dat wenst, moet je je eigen wensen kennen.
Dus nogmaals:
Op verschillende niveaus geldt dat voor alle leeftijden.

Voor wat het waard is:
Psychologie magazine heeft wat tests online.
Altijd leuk om te doen.
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Tests.htm