waarom is destijds de ziektekostenverzekering vrijgegeven?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en toch wil ik van de oorspronkelijke verzekering - die van vroeger uit alles in handen had- overgaan op een die er pas sinds kort is. Ik mag hier natuurlijk geen namen noemen. Ik vond ook wel dat de oorspronkelijke verzekering gewend was om minder moeite te doen voor de klant, omdat zij van oudsher het alleenrecht hadden. natuurlijk mag ik hier geen namen noemen maar eigenlijk moet je weten hoe het in elkaar zit en waarom sommige zorgaanbieders goedkoper zijn als anderen daarbij ook nog uitgebreidere dekking geven van kosten. Komt het te betalen bedrag toch tegen hetzelfde uit? Adviezen en ervaringen, die hier niet mogen had ik toch graag op mijn eigen post

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Concurrenten zijn vaak goedkoper omdat ze efficiënter werken of minder winst nemen. Oudere verzekeraars rusten soms op hun lauweren en hebben klanten genoeg.

Je mag gerust naar een ander verzekeraar gaan, mits je de regels voor de opzeg uit je contract goed opvolgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie je echte vraag nu pas. De ziektekostenverzekering werd vrijgegeven om concurrentie aan te wakkeren, die de prijzen laten dalen en aldus gunstig zijn voor de consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De markt is vrijgegeven om concurrentie te creeren en andere verzekeraars ook een kans te geven. De bedoeling was om zo een marktwerking te creeren die gunstig zou uitvallen voor de klant. Helaas is de praktijk anders gelopen zoals je ziet. En als ik het huidige aanbod zie, denk ik wel eens dat er ook gewoon prijsafspraken worden gemaakt. Ik heb ondertussen een 5tal verzekeraars gecontroleerd op een aanbod waarbij ik ongeveer dezelfde dekking zou hebben als bij mijn huidige verzekeraar. Het verschil is maar een paar euro per maand. Dan kun je dus alleen nog maar kiezen op klantvriendelijkheid inderdaad.