Waarom zouden de huizenprijzen dalen als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft? De enige die er wel bij vaart is de Nederlandse Staat.

Je koopt een huis en je hebt geen hypotheekrenteaftrek meer. Dan ga je je huis toch niet goedkoper wegdoen? Integendeel, je hebt maandelijks meer betaald en dat wil je terug bij de evt. verkoop. Daar komt bij dat er in Nederland een geweldige vraag is naar woonruimte. Grote vraag=hoge prijzen. En een vergelijking met andere landen gaat dan ook niet op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de hypotheekrente is er een verschil tussen wat je bruto en netto betaald aan hypotheekkosten.

Stel je betaald 900 euro bruto en bijvoorbeeld 600 euro netto. Dan gaat er van jou rekening 900 euro naar de bank. Maar je ontvangt van de belastingdienst 300 euro aan hypotheekrente aftrek. Oftewel, je bent maar 600 euro van je besteedbaar inkomen kwijt.

Dit zorgt ervoor dat mensen een duurder huis kunnen kopen dan ze normaal zouden kunnen kopen. En dan kom je terecht bij vraag en aanbod. De prijs wordt bepaald aan de hand van hoeveel vraag ergens naar is. In dit geval is er meer vraag naar huizen van een bepaalde prijs, waardoor de prijs verder omhoog gaat. Er vallen dan een aantal potentiele kopers af maar gemiddeld kan iedereen meer betalen. Omdat er meer vraag is dan aanbod gaat de prijs dan omhoog.

Wanneer je de hypotheekrente eraf haalt gaat ineens de vraag naar huizen in de verschillende prijsklassen flink omlaag. En daarmee gaat ook de prijs van die huizen omlaag. Voor de duurdere huizen is dit omdat mensen een goedkoper huis gaan zoeken, voor de goedkopere huizen is dit omdat de huidige kopers het niet meer kunnen betalen.

Hierdoor gaan langzamerhand de prijzen zakken tot je ongeveer hetzelfde bruto gaat betalen voor een huis wat je nu netto betaald voor een huis.

---
Waar je in jou uitleg verkeerd zit is dat je niet meer betaald vanwege de hypotheekrente aftrek, maar juist minder. Je hebt een duurder huis, maar een deel van dat huis wordt door de belastingdienst betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De vraag naar dure huizen neemt af als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, lagere vraag is lagere prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woningvraag door speculanten is juist zo hoog door de hypotheekaftrek, deze huizen zullen dan ook door de speculanten gedumpt worden, daarbij zullen een aantal mensen die nu net een huis konden kopen het dadelijk zonder hypotheekaftrek het niet meer redden, ook deze huizen komen op de markt, hierdoor ontstaat er een overaanbod waardoor de prijzen zullen kelderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is vooral grote vraag naar BETAALBARE woonruimte. Door de afschaf van de hypotheekrenteaftrek is het daardoor minder aantrekkelijk om relatief dure huizen te kopen. Die kun je dan namelijk niet betalen.
Om dus je huis kwijt te raken moet je zorgen dat de kopers (die geen hypotheekrenteaftrek meer hebben) het huis kunnen betalen en dus moet je met de prijs omlaag.
Heel naar als je zelf het huis duur hebt gekocht. Je lijdt dan dus verlies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote vraag = hoge prijzen. Daar heb je gelijk. Maar de lening die je van de bank kan krijgen is afhankelijk van je inkomen. Hierbij wordt rekening gehouden met het feit dat je niet alle rente moet betalen, want via de hypotheekrente aftrek krijg je tot wel 40% van de betaalde rente terug vanb de belastingdienst. Dat betekent dus; je kan tientallen procenten meer lenen voor je in de problemen met het betalen van je rente komt. omdat er veel mensen weinig tot niets aflossen, zijn de hoofdkosten de rente betalingen.

Ga je de hypotheekrente afschaffen, dan kunnen veel mensen opeens hun rente niet meer opbrengen. Het gevolg: Mensen die MOETEN verkopen (De dus ook via lagere prijs wegdoen), en mensen die bij de bank minder geld kunnen lenen en dus minder KUNNEN bieden op de huizen. Dat leidt tot een geforceerde daling van de huizen prijzen.

Hetzelfde zie je nu ook gebeuren: Banken zijn strikter in het afgeven van een hypotheek, en hanteren hogere rente nivo's => Er wordt minder geboden en de biedingen die eigenaars krijgen zijn lager. Het gevolg: Mensen die moeten verhuizen (Betalingen niet rond krijgen, of een baan buiten de regio aangenomen) zullen accepteren dat hun huis minder opbrengt en de prijzen dalen.