Provincies: gedeeltelijk Noord- Holland c.q. Zuid-Holland, c.q Utrecht. Steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht. Op de afbeelding is met een gele lijn de randstad ongeveer afgebakend, alle steden en dorpen binnen dit gebied kun je aanmerken als randstad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de Randstad liggen onder andere de grootste haven van Europa (Rotterdam) en bijna de helft van de Nederlandse universiteiten. Het parlement zetelt ook in het gebied (Den Haag). De Randstad wordt soms opgedeeld in een noordelijk deel (Randstad Noord/Noordvleugel), met ongeveer vier miljoen inwoners en als belangrijkste plaatsen Amsterdam en Utrecht, en een zuidelijk deel (Randstad Zuid/Zuidvleugel) met ruim drie miljoen inwoners en als belangrijkste plaatsen Den Haag en Rotterdam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Randstad of Randstad Holland is een stedelijk gebied of conurbatie in Nederland, bestaande uit een ring van verstedelijking rondom een meer landelijk gebied, het Groene Hart. De Randstad is met ongeveer 7 miljoen inwoners het grootste stedelijke gebied van Nederland en omvat de vier grootste steden van Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht) en hun omgeving. Met Londen en Parijs, zijn de Randstad, de Vlaamse Ruit en het Duitse Rijn/Ruhrgebied de belangrijkste stedelijke concentraties in Noordwest-Europa.

In de Randstad liggen onder andere de grootste haven van Europa (Rotterdam) en bijna de helft van de Nederlandse universiteiten. Het parlement zetelt ook in het gebied (Den Haag). De Randstad wordt soms opgedeeld in een noordelijk deel (Randstad Noord/Noordvleugel), met ongeveer vier miljoen inwoners en als belangrijkste plaatsen Amsterdam en Utrecht, en een zuidelijk deel (Randstad Zuid/Zuidvleugel) met ruim drie miljoen inwoners en als belangrijkste plaatsen Den Haag en Rotterdam.

De Randstad wordt ook wel Deltametropool genoemd. Die term verwijst naar de ambitie om de Randstad, een aaneenschakeling van meerdere agglomeraties, als één grote metropool te laten functioneren.