Ik heb vernomen dat er een nieuw lettertype is voor mensen met dyslexie. Waar kan ik meer info vinden ? Hoe heet dit lettertype?

Mensen met dyslexie blijken tekst met dit nieuwe lettertype veel beter te kunnen lezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor deze simpele vragen kun je in de tijd die je nodig hebt om de vraag in te voeren sneller zelf het antwoord vinden....! Kijk eens via deze link:
http://www.lmgtfy.com/?q=lettertype+dyslexie
ItisILeClerc
12 jaar geleden
@carsch
Ben je zelf dyslectisch? Kun je ons je mening geven over de leesbaarheid van dit lettertype?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisILeClerc, ik ben zelf niet dyslectisch, maar ben wel geinteresseerd naar dit lettertype, omdat ik het een goede vinding vind voor mensen met dyslexie. Ik had zelf ook wel kunnen zoeken op Google, maar door mijn vraag hier op GV zijn er wellicht mensen , die nog niet van dit nieuwe lettertype hadden gehoord en er baat bij zouden kunnen hebben.

Antwoorden (4)

Via google kan je meer info vinden. Ik heb een site voor je gevonden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De naam is “Dyslexie"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel @platje +
Dat lettertype draagt gewoon de naam Dyslexie. De letters zijn zodanig ontworpen dat ze sneller worden herkend. Door het eigen karakter van de letters te verduidelijken, wordt verwisseling, draaien en spiegelen tegengegaan. Daarnaast zijn er vele andere aanpassingen gemaakt in het lettertype, die mensen met dyslexie helpen met lezen. Het lettertype is geheel toegesneden op het verhogen van het leesgemak voor dyslectici, en is dus niet voor lezers met gewone leesvaardigheden.
Het lettertype kan eenvoudig geïnstalleerd worden op elke computer die draait op Windows of Mac OSX. Dit betekent dat het Lettertype Dyslexie ingesteld kan worden in alle documenten waarin een lettertype gekozen kan worden zoals in tekstverwerking, presentaties en e-mails. Ook werkt het lettertype goed in combinatie met de internetbrowser Firefox.
Hier kan je een voorbeeld zien: http://www.lexima.nl/media/179269/voorbeeldtekst_in_het_lettertype_dyslexie.pdf

Meer informatie is te vinden op http://www.studiostudio.nl/project-dyslexie/. Zie verder de site in de bronvermelding.
Amadea
12 jaar geleden
Christian Boer, die zelf dylexisch is, heeft een lettertype ontworpen. je kunt dit gratis downloaden:

http://nieuwsbrief-leren.skynetblogs.be/archive/2009/05/29/gratis-lettertype-voor-mensen-met-dyslexie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende van. Lexima is er een, Lexia is er ook een. Lexia is in ieder geval gratis te downloaden, van Lexima weet ik dat niet.
Beide lettertypen hebben als kenmerk dat elke letter uniek is, ook als je ze draait. De b en de d zijn dus geen spiegelbeelden van elkaar, maar er zit verschil in zwaarte van de lijnen, of er zit bij een van beide een opening in.
Het blijkt voor mensen met dyslexie echt veel uit te maken als ze een tekst met een dergelijk lettertype lezen.