Wanneer genoeg mensen zeggen dat iets een maatschappelijk probleem is, dan is het een maatschappelijk probleem. De hele term "maatschappelijk probleem" is niets anders dan een sociaal construct. Dus wat men vindt, dat is zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer een probleem ook een probleem voor de maatschappij word. bijv. Jongeren die voor je straat altijd aan het hangen zijn en meerere mensen irriteren zich hier aan spreken we van een maatschappelijk probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een probleem is een maatschappelijk probleem als
* veel mensen er mee te maken hebben / last van hebben
* er verschillende meningen over bestaan
* de overheid (gemeente of provincie of landelijk) zich ermee bemoeit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn altijd grote groepen mensen bij betrokken.

Er is sprake van een soort van overlast. Dat kan van alles zijn: lichamelijke of geestelijke schade, persoonlijk letsel, last en narigheid.

Het is nauw verbonden met andere overlast bezorgende problemen. Een probleem komt nooit alleen, maar is verstrengeld met andere problemen. Denk bijvoorbeeld aan preventief fouilleren, dat hangt nauw samen met grondrechten van mensen (privacy), maar ook met het probleem dat de politie het al verschrikkelijk druk heeft en de regering niet nog meer geld wil uitgeven aan nieuwe agenten.

Een maatschappelijk probleem wordt bijna nooit definitief opgelost. Elke oplossing is tijdelijk en het probleem keert vaak in een andere vorm weer terug. Maatschappelijke problemen verdwijnen niet, maar ze blijven lang op de 'agenda' staan . Soms verdwijnen ze wel van de agenda, maar daarmee zijn ze nog niet opgelost.

De mensen die er last van hebben, kunnen het zelf (in hun eentje) niet oplossen. Het probleem heeft zogenaamde 'boven-persoonlijke oorzaken'. Het probleem moet altijd samen met andere groepen mensen (bijvoorbeeld politieke partijen, bedrijven en actiegroepen) worden aangepakt.

Over maatschappelijke problemen vindt een voortdurende discussie plaats. Dit noemt men ook wel het 'maatschappelijk debat' . Er zijn altijd verschillende groepen die heel anders denken over het probleem en die het dus heel anders willen aanpakken. Dit laten ze via de media (kranten, televisie, radio, Internet) horen en anderen reageren hier dan weer op.
groet