Wat is BNP?

Bruto nationaal product..maar wie kan het uitleggen in jip en Janneke taal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha;) nou dit is ak:s

Het beste antwoord

Onder het Bruto nationaal product(BNP) verstaan we de waarde van alle door Nederlandse productiefactoren geproduceerd goederen en diensten.
Is gelijk aan het bruto binnenlands product plus het saldo uit het buitenland ontvangen primaire inkomens.
Kan geen andere Jip en Janneke taal vinden,sorry
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het bruto nationaal product (bnp) is de waarde van alle goederen en diensten die in een bepaalde periode (meestal een jaar) door een bepaald land worden geproduceerd (het bruto binnenlands product) plus de door de inwoners van het eigen land in het buitenland verdiende primaire inkomens minus de door buitenlanders in het betreffende land verdiende primaire inkomens. Samengevat betekent 'binnenlands' hier verdiend/geproduceerd binnen de landsgrenzen en 'nationaal' verdiend/geproduceerd door de staatsburgers van een land.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus de waarde van alle producten die in het betreffende land gemaakt worden bij elkaar. plus de waarde van het inkomen dat mensen uit dat land in het buitenland verdienen. min het inkomen dat buitenlanders in dat land verdienen.

Toegevoegd na 16 minuten:
nog een poging in nog makkelijkere (denk ik) taal.
Je hebt dus een land, bijvoorbeeld nederland, als je dan het BNP wilt weten, dan kijk je naar alle goederen en diensten die in nederland geproduceerd worden, dit tel je bij elkaar op. Dan kijk je naar het primaire inkomen dat nederlanders verdienen in het buitenland (is meestal loon, maar kan ook huur o.i.d. zijn) en dat tel je er ook bij op. Maar er zijn ook buitenlanders die hier in nederland een primair inkomen ontvangen, en dat moet er dan weer vanaf worden getrokken. En vervolgens hou je het BNP over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit jip en Janneke taal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel makkelijker is het niet te maken denk ik. welke woorden begrijp je dan niet. In de economie is het altijd lastig om dingen in "jip en janneke taal" uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijker kan hij het bijna niet maken. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja snap ik!! Ik vind de uitleg die ook in het boek staat moeilijk want mijn concentratie gehalte is zeer laag.. Heeft u misschien een voorbeeld? Hoeft niet persee maar zou misschien helpen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stel dat er een land is met 1 boer, die 100 kg aaardappelen teelt voor 2e per kg, dan is het nationaal inkomen in ieder geval 2x100 dus 200. en stel dat er dan nog iemand woont die in een ander land werkt en daarmee 200 euro loon verdient. en er is nog iemand uit een ander land die in het betreffende land 100 euro verdient. dan is het bnp dus 200+200-100=300.
dit is dan wel een land met 3 inwoners:P en zo moet je het dan eigenlijk zien alleen dan op veel grotere schaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
foutje land met 2 inwoners en eentje die alleen daar werkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe heet die boer? Zielig zo alleen.
Het Bruto Nationaal product is het bedrag dat alle mensen in een jaar met z'n allen in een land verdienen.

Voorbeeld: GoeieVraagland heeft 3 inwoners. De een verdient 1 Dollar per jaar , de ander verdient 30000000 Dollar per jaar, de derde verdient 2 Dollar. Het BNP van GoeieVraagland is daarmee 30000003 Dollar.

Als je naar een overzichtslijst met alleen het BNP kijkt (http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?v=65&l=nl ), zie de landen die het meest verdienen bovenaan staan. Een land dat het meest verdient, is niet persé een land met weinig armoede!! (Zie voorbeeld en denk aan China. In China zijn veel arme mensen, maar staat toch hoog in de lijst van BNP)

Wat je NIET ziet een BNP overzichtslijst, is hoeveel de mensen GEMIDDELD per persoon in een land verdienen.

Dat kan je wel aflezen in een BNP/hoofd overzichtslijst. Het BNP van het land wordt dan gedeeld door het aantal inwoners. Dit geeft een beter beeld van de welvaart in een land.

Op de BNP/hoofd overzichtslijst staat China niet op plek 2, maar op 135 van de wereld)
(http://www.indexmundi.com/g/r.aspx?t=0&v=67&l=nl )

Toegevoegd na 1 dag:
Kleine aanpassing! De eerste zin moet zijn:

Het Bruto Nationaal Product is het bedrag dat alle mensen in 1 jaar met z'n allen VOOR 1 land verdienen.

Dat betekent: Als een inwoner van GoeieVraagland een huis verhuurt in Duitsland bijvoorbeeld,
gaat die verdiende huur naar de bankrekening in GoeieVraagland en wordt daardoor opgeteld bij het geld dat met IN GoeieVraagland verdiend heeft.

Nieuw voorbeeld:

Inwoner 1 verdient 1 Dollar per jaar in GoeieVraagland. Hij verdient ook nog eens 5000 Dollar in DomAntwoordland. (Bij elkaar dus 5001 Dollar)
Inwoner 2 verdient 2 Dollar per jaar.
Inwoner 3 verdient 30000000 Dollar per jaar.

GoeieVraagland heeft in dat jaar een BNP van 30005003 Dollar.