Welk kinderprogramma (uit Nederland) is het meest van invloed geweest op die generatie en de maatschappij?

Zijn kinderprogramma's ooit van dergelijk belang geweest voor de latere volwassenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

nou ik denk aan programma's die kinderen de gelegenheid gaven/geven iets van zichzelf te laten zien: zoals
Stuif es in
Geef nooit op (waar je wens vervuld werd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

sesamstraat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk in ieder geval dat er in Sesamstaat en de fabeltjeskrant wel degelijk opvoedkundige elementen voorkwamen, die een positieve uitwerking zouden kunnen hebben in de ontwikkeling van de desbetreffende generatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm ik weet niet of ik een ander persoon zou zijn geweest als ik niet met oa sesamstraat was opgegroeid... Denk dat 't niet van zo'n belang was. Dat sesamstraat een goed pedagogisch programma is dat klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klokhuis en het jeugdjournaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het van belang is of zo'n programma uit Nederland komt.
Natuurlijk heeft TV invloed op kinderen. Kijk naar de Pokémon generatie, en dan bedoel ik vooral de kinderen die daar van hun ouders al heel vroeg naar mochten kijken. Deze kinderen hebben geleerd dat vechten ervoor zorgt dat je krijgt wat je wil. En dan maar hopen dat ze de metafoor erin zien en vechten niet letterlijk blijven nemen als ze groter worden...
Iedere generatie die opgroeit is weer anders, door invloeden van buitenaf. TV is daar een onderdeel van.
Kinderen van nu leven veel gejaagder, zouden niet voor de buis blijven zitten voor een Ome Willem of Berenboot, of voor de oudere kinderen Swiebertje of Q en Q, maar moeten snelle actie zien. Dat zat in die oude series niet. Natuurlijk heeft dat invloed op hoe ze uiteindelijk als volwassene zullen zijn.
En echte helden of idolen uit kinderprogramma's hebben ze ook niet meer, omdat het aanbod veel te groot is en alles te veel op elkaar lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk de serie Floris (en Sindala). Het goed en kwaad onderscheiden, het vreemde (anders gekleurde/denkende leren waarderen. (Op de generatie laat veertigers dus....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
That's it! ja leuk!
Wiilem Wever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pipo de Clown.
Hij heeft de babyboomers de waarden van het leven bijgebracht. De relativerende humor.
Met de afkeer van het grootkapitaal d.m.v. de inhalige Dikke Deur.
Met de acceptatie van de slecht Nederlands sprekende allochtoon. (Klukkluk)
En natuurlijk met de rol van de verzorgende, liefdevolle moeder. MammaLoe.
Ja, er zat meer in Pipo dan je dacht.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de zigeuner (Roma?) Feliciano (soep met sliertjes).
De kinderserie "Morgen gebeurt het" uit de beginjaren van de televisie (1958). Dat was voor het eerst dat de kinderen (en veel ouders) kennismaakten met Science Fiction en de ruimtevaart. Was best indrukwekkend en soms eng. Je had toen natuurlijk geen idee dat ze ooit nog zo ver zouden komen in de ruimtevaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Swiebertje.

De veldwachter (het Gezag) tegen de ongehoorzame burger, de landloper. De Burgemeester die toch koos voor de burger. en de goede afloop met kofiie bij Saartje. Het verhaal had altijd een happy end.

Toegevoegd na 6 minuten:
overigens waren er geen tv programma's- simpel weg omdat de mensen nog geen tv hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk denk ik - al vond ik ze indertijd leuk - dat dat programma's zijn geweest als de Stratenmaker op Zee Show en JJ de Bom. In die programma's werden kinderen voor het eerst eigenlijk echt serieus genomen als zelfstandige doelgroep, wat natuurlijk heel positief was, maar is en passant ook een soort minachting voor ouders en gezag gekweekt die de makers nooit bedoeld kunnen hebben maar wel tot op de dag van vandaag zijn invloed heeft op de maatschappij.
De programma's zelf zijn wellicht natuurlijk meer een uitwas dan een oorzaak, maar een bepaald verband is er zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het jeugdjournaal... Het was voor het eerst dat het voor kinderen begrijpelijk gebracht werd... En dus werden kinderen zich bewust van de wereld buiten hun huis, buiten hun eigen land...

Dus het Jeugdjournaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij was dat theo en thea, hun hadden t vaak over dingen waar volwassen niet over wouden praten,en hadden een hele relaxte houding tegenover taboe's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Telekids van Carlo en Irene.Ik keek vaak met mijn kinderen mee,zo leuk.

Toegevoegd na 2 minuten:
En er zaten genoeg leerzame onderwerpen in het programma en de gymnastiek was ook heel leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achterwerk in de kast van de VPRO was ook een redelijk progressief kinderprogramma.
Volgens mij heeft dit wel invloed gehad op de maatschappij, er zijn namelijk meer programma's uit voortgevloeid.
Kinderen konden zichzelf profileren zonder voor gek gezet te worden.