Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Om heilig te kunnen worden verklaard, is het binnen de rooms-katholieke Kerk noodzakelijk om postuum twee wonderen te hebben verricht, die door de kerk als zodanig erkend zijn. Bij een erkend wonder kan iemand zalig worden verklaard: dit is vaak een opstap naar een heiligverklaring. Een heiligverklaring kan tegenwoordig alleen door de paus worden uitgesproken. Tot de Middeleeuwen kon ook een willekeurige bisschop dit doen, of soms werd ook wel een spontaan gegroeide cultus achteraf bevestigd (Confirmatio Cultis). Dit laatste kan
tegenwoordig ook nog, zij het wel alleen door de paus.

De lokale bisschop onderzoekt leven en werken van de 'kandidaat-heilige'. Daarna evalueert een groep van theologen en kardinalen van het Vaticaan de bevindingen van de bisschop. Als zij e.e.a. goedkeuren, kan de paus verklaren dat de kandidaat kan worden vereerd.

De volgende stap is de weg naar de zaligverklaring. Dit vereist een wonder als bewijs dat de overledene in de hemel is en voor ons bemiddelt. Opnieuw zal dit worden onderzocht, waarna de paus als goedkeuring de persoon zaligverklaard.

Als daarna nog een (of meerdere) wonderen zich erkend voordoen, kan de paus de zalige heiligverklaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zal een fanclub of een balangengroep zijn en uiteindelijk verleent een pauselijke commissie met de paus als leiding de heiligverklaring...

Maar wat heb je eraan, het is altijd achteraf dat ze dat doen en posthuum kun je het niet gebruiken op je website om er geld mee te maken...

Dus ik hoop dat ik er nooit voor in aanmerking kom... En ik heb me uitgeschreven uit de roomskatholieke vereniging om dat te voorkomen, dus dat moet voldoende zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing