Is het terecht als een gymleraar je straft als je de gymbroek, net als een spijkerbroek half op je onderbroek hebt hangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar is de tijd gebleven dat je gewoon deed wat de leraar zei? Ook al vind jij het een futiliteit - dan heb je domweg pech gehad! Toch?

Het beste antwoord

Je vergeet, denk ik, dat hier ook je eigen veiligheid een rol speelt : bij turnen bijv. word je vaak opgevangen of geholpen bij een onderdeel, en als dan het elastiek van je broek lager dan je heupen zit, word je verkeerd opgevangen, omdat het lijkt of je zwaartepunt ergens anders zit dan het werkelijk is.
Stel je maar voor, dat je opgetilt wordt met een touw om je middel. Of met een touw halverwege je dijen. In dat laatste geval ga je toch behoorlijk op de 'platte bek', en ik denk niet, dat je dat wilt. En je gymleraar óók niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De broek half op je achterwerk is helemaal hip in onze regio, zodat iedereen kan zien dat je een Bjorn Borg onderbroek draagt dus laat ik mijn puber maar in zijn waarde, ook al loopt hij voor gek. Maar daar komt hij nog wel achter. Maar heb nooit gedacht dat de gymleraar dit niet wil accepteren uit veiligheidsoverweging. En zo heb ik ook weer wat geleerd. De straf die hij heeft gekregen met meerdere kinderen is dat ze allen een week lang om acht uur moeten melden (dus ruim voordat officieel de les begint). Verder wil ik iedereen bedanken voor hun reactie

Andere antwoorden (10)

ja, als je daarmee de schoolregels overtreed is het niet meer dan terecht dat je daarop aangesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als in de schoolregels hierover iets geschreven staat of hier al eerder een waarschuwing voor gegeven is, is de straf terecht. In alle andere gevallen mag de persoon in kwestie niet gestraft worden.
Het zo ook wel raar zijn als zomaar iedereen die niet modieus of volgens de norm erbij loopt hierom gestraft word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straf kan alleen maar gegeven worden als er iets vastligt over dit onderwerp.
Als er in de huisregels staat dat je goed passende gymkleding op de juiste manier moet dragen, dan kan hij dit als reden aanvoeren.
Maar als er niets is (ook niet een algemene regel dat iedereen netjes gekleed moet zijn, of dat iedereen zich volgens bepaalde richtlijnen dient te gedragen), dan klinkt het erg als willekeur. Ik zou in dat laatste geval naar de schoolleiding stappen om het probleem te laten oplossen.
itsme
14 jaar geleden
Ja. Je bovenkleding is bedoelt om je onderkleding te bedekken. Dit uit hygienisch oogpunt. Bij sporten heb je zeker met hygiene regels te maken. En dus is het logisch dat hij verwacht dat je je kleren normqaal aan hebt. Als je dan toch je kleren hal aan hebt, kan je een reactie verwachten.

Ook in het dagelijks leven is het socialer om je spijkerbroek gewoon om je taille te hebben; De meeste mensen hebben weinig behoefte om je onderbroek te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me wel. Bij gymen heb je degelijke kleding nodig die goed (en op zijn plaats) zit, om de sporten zo goed mogelijk uit te voeren. Als de leerlingen er een modeshow van willen maken lijkt mij dit niet de bedoeling. Lijkt kinderachtig, maar net zoals juwelen afgedaan moeten worden, lijkt me ook dat de broek gewoon moet zitten zoals hij bedoeld is om te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het er ook al belachelijk uitzien als je een spijkerbroek half op je onderbroek hebt hangen. Het ziet er bijzonder oncomfortabel uit. En je geeft aan dat je het heel belangrijk vindt te volgen wat de groep je voorschrijft. Je laat iedereen zien dat je een volger bent, en niet je eigen weg weet te gaan.

Maar goed, dat hoort wellicht bij pubers. Ze willen zo graag hun eigen weg gaan dat ze massaal de groep volgen. Dat dat tegenstrijdig is, zien ze pas vijftien jaar later.

Oeps, dit was een lange uitwijding. Terug naar de vraag.

Als er op school richtlijnen zijn voor wat als fatsoenlijk wordt beschouwd, heb je die richtlijnen te volgen. Doe je dat niet, dan heeft dat consequenties.

Voor de gymles komt daarbij dat het de taak van de leraar is, de veiligheid te garanderen. Als jij je gymbroek zodanig draagt dat die elk moment zou kunnen afzakken, heeft de leraar de plicht daar iets aan te (laten) doen.

Ook al zakt *jouw* gymbroek niet af, hoe hard je ook springt, er zullen anderen zijn bij wie de broek wel af kan zakken als ze hem zo dragen. Dat kan de gymleraar niet zien. Daarom zal (en mag) hij, uit voorzorg, iedereen verbieden de gymbroek zo laag te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Dat is alleen terecht als hij of de schoolreglementen dat aangegeven hebben en de "overtreder" het toch doet. De leraar of de school heeft het volste recht te eisen dat sportkleding in hun faciliteit naar behoren gedragen wordt. Of dat nou gaat om ongelukken uit te sluiten, hygiënische of esthetische redenen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom trek je die broek dan gewoon niet,normaal op,zodat die goed zit,als dit voorschrift is,hou je dan aan de regels,hij zal dit echt niet na een keer straf geven.
niemand zit erop te wachten,dat jij met je broek half onder op je kont loopt.doe je dit uit protest actie,of vindt je dit mooi,als iedereen het moet dan moet jij jezelf maar aanpassen voor dat ene uurtje gym.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk staat in de school regels dat passende kleding verplicht is en dat de leraar beslist in geval van twijfel. Zie hier de mogelijkheid om te straffen, daar er niet aan de regels wordt gehouden. (Ook bijv. m.b.t. texten op shirts etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Los van regels enz.
Het is wel sexie, maar misschien is dat juist de reden om het te weren.