Wat is het állerkrachtigste kernwapen dat er is?Ik bedoel: met de grootste explosiekracht?

Ik had t er met iemand over vanavond (heeft ook een beetje nog te maken met die andere vraag over China en mobilisatie enzo) en toen vroegen we ons af wat nou het állerzwaarste kernwapen is dat er bestaat of ooit heeft bestaan met de állermeeste explosiekracht enzo...
alvast bedankt

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja en wie kan vertellen hóe groot die explosiekracht in getallen dan is of was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heey,valentijnraw: thnx! wát een ding zeg! hoeveel zouden ze dr van hebben gemaakt?...pfff
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat die nog bij area 51 ligt ;)

Antwoorden (6)

Atoombom...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,ik bedoel dus: de állersterkste atoombom,want een kernwapen is al een atoombom weet je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keihard gedist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xD
De Tsar Bomba (AN602) (waterstofbom)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,thnx...maar hoe sterk was te?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
50 megaton TNT-equivalent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba
Daar kan je ALLES lezen over de tsar bomba. Maar de kracht was vermoedelijk 50 megaton (ze waren daar toen nog niet heel zeker van)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,hardstikke thnx ,man..goed antwoord! +sje
De Russen staken in 1961 een bom af die de Tsar Bomba heet.
De explosiekracht was gelijk aan een denkbeeldige explosie van 50miljoen kilo van de springstof TNT.
De schokgolf werd drie keer gemeten, omdat die 3x de aarde rond was gegaan.
De explosiekracht van deze ene bom was groter dan de explosiekracht van alle explosieven in de Tweede Wereldoorlog bij elkaar (inclusief de twee atoombommen op Japan).

De VS overwogen een grotere bom te maken, maar zagen er vanaf omdat er geen geschikte testlocatie was. Ze hadden ook niet echt een grotere bom nodig, omdat de VS hun bommen beter konden mikken en hun doel dus toch wel uitschakelde. De Russen waren slechter in de techniek van precisiebommen en ontwikkelde daarom grotere bommen. En het was natuurlijk een prestige kwestie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De krachtigste waterstof bommen (dat is een fusiebom die door een kleinere atoombon ontstoken wordt kan het equivalent halen van 60 megaton TNT .
Deze laatste aanduiding gebruikt men om de kracht van dit soort bommen te benoemen. de bommen op Japan welke van een verschillend principe uitgingen (een U235 bom en een plutoniumbom) kwamen niet verder dan 50Kiloton TNT,
ofwel nog geen duizendste deel van deze eerder genoemde waterstofbom.
Bij zowel atoom-als waterstofbommen is het moeilijk te voorspellen hoeveel energie er exact vrij gaat komen, dat hangt af van oa hoeveel van het splijtingmateriaal (atoombom) en fusiemateriaal (tritium/deuterium) daadwerkelijk tot fusie overgaat.
Alleen met tests kan men zien of theorie en praktijk met elkaar overeenkomen.
Ook de zwaarste waterstofbom was gemaakt voor 60 MT
maar gaf ongeveer 50 MT af, dus zowat 80% van het theoretische vermogen.

Je moet je wel realiseren dat dit krankzinnige hoeveelheden energie zijn, maar minder dan de explosie van de vulkaan de Krakatau, welke schokgolven een week over de aarde nagalmden.

Het is te hopen dat we met zulk materiaal nooit een oorlog voeren, de kans dat we uitgeroeid worden kan ook bestaan door een meteoor die we niet (kunnen) zien aankomen of een uitbarsting van de supervulkanen die oa. bij Tokio en onder het Yellowstone Park liggen.
Deze kunnen ook de atmosfeer verzadigen met aswolken (vergelijkbaar met het nucleaire wintereffect na een atoombomoorlog)en maken energieen vrij waarbij zelfs onze waterstofbommen firecrackers lijken, maar wel heel gevaarlijke omdat veel radioactief materiaal lange tijd een zware bedreiging vormt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Tsar Bomba had een ontwerp yield van 100 MegaTon TNT. In deze configuratie zou de bom ook gelijk het meest vervuilende atoomwapen ooit zijn geworden, reden waarom ze vrijwel alle plutonium verwijderden en er een yield van 50 MegaTon overbleef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tsar bomba is de grootste bom ooit het was dezelfde kracht als 57 megaton (58 miljard kilo) tnt het is afgevuurd op nova zembla en in finland gingen de ramen nog stuk door de bom.